Varmluft ovn

Er der nogle der har lidt forstand på varmluftovne????

Vores ældre Blomberg varmluftovn har pludselig fået lidt problemer med varmen :evil:

Blæseren kører rundt, men ovnen bliver ikke varm når den tændes på varmluft. Den kan imidlertid godt bruges som almindelig ovn (og grill for den sagsskyld). Kan det være rigtigt, at der er to forskellige varmelegemer i sådan en ovn, og er det evt. et lav-det-selv projekt at skifte sådan en "fætter"???

/Hans
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej er det en indbygnings ovn? hvis det er sidder der bag på ovnen under bagbeklædningen, en termo sikring som kobler, ud hvis den ikke er brændtsammen kan den trykkes ind igen, for gæt hvem der har haft den fejl en juleaften med andesteg og flæskesteg i ovnen, det er ikke ret fedt at spise julemiddag kl 21.00 med 2 børn der bare venter på julegaver.

nå men håber det kan bruges, hvis problemet kommer igen hvis det altså er termo sikringen, så kan den flyttes længere ned, og problemet kommer ikke igen.

med venlig hilsen
Steen
Hej Hans

Af bitter erfaring juleaftensdag :oops: har jeg fundet ud af at der faktisk er 2 varmelegemer i en varmluftovn.
Varmelegemet til varmluft sidder bag bagbeklædningen, der er som regel
nogle skruer der kan fjernes.

Martin & Lena
Jamen sikken det går galt for folk på en juleaften.

I mit tilfælde var det "kun" en børnefødselsdag med 20 4-årige unger der skulle have varme pølsehorn.

Jeg ser om jeg kan finde varmelegeme nr. 2 - tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Hans
Mange tak for Jeres indlæg - ovnen er nu skilt ad - det defekte varmelegeme identificeret - et nyt varmelegeme bestilt - monteres (forhåbentlig) i morgen - ovnen er næsten så god som ny biggrin
Annonce

jeg har et problem jeg ikke kan forstå. min varmluft dur ikke, men alt andet dur.

jeg har målt spændingen på varmluft varmelegmet og der er spænding på når det er tændt, men ingen varme, burde det ikke fungere når der er spænding igennem.???

Skrevet af far til fire på 19-11-2014 14:27

jeg har et problem jeg ikke kan forstå. min varmluft dur ikke, men alt andet dur.

jeg har målt spændingen på varmluft varmelegmet og der er spænding på når det er tændt, men ingen varme, burde det ikke fungere når der er spænding igennem.???

Der kan godt være spænding på varmelegemet uden, at der er gennemgang. Prøv at slukke for ovnen og mål med ohmmeteret, om der er gennemgang, hvis der ikke er det, er varmelegemet brændt over.

 

 

 


fase

Det er naturligvis fuldstændig rigtig som Fabrrin skriver.

Jeg vil lige pille lidt ved et par ord i dit spørgsmål, som måske kan fremme forståelsen. Du skriver: - der er spænding på-  og senere: - der er spænding igennem- Det første kan sagtens være rigtig nemlig at der er spænding på varmelegeme. Det er det du kan måle med voltmeter, og så burde der gå strøm igennem hvis det varmelegeme i orden. Altså du måler ikke spænding igennem varmelegeme, men den spænding der kommer,  igennem knapper, termostat m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja. jeg kan måle at der er spænding/forbindelse igennem varmelegmet.

Nej du kan ikke måle begge dele på en gang.

 Når du har det  tændt sætter du voltmeter på de 2 tilslutninger, og du kan måle om der er spænding på, med et voltmeter. Du kan ikke måle forbindelse igennem (gennemgang).

Når du har det slukket kan du måle med ohmmeter om der er orbindelse igennem (gennemgang), og der skal der ikke være spænding på.

Hvor høj spænding har du målt på dit varmelegeme. ca. 230V ??

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis