Lak, lud eller olie

Hej alle

Vi har købt en lejlighed med gamle fyrtræsplankegulve. I stuen er der væg til væg tæppe. I køkken og entre/gang er der flydegulv, men ikke samme type. Så vi vil rive det hele af og få en proffesionel til at slibe gulvene.

Nu er vi så blevet i tvivl om, hvad der herefter er det bedste at behandle gulvene med...

Lud er jo meget populært, med har indtryk af at det svært at holde og at det skal behandles/vaskes hver uge?

Olie kender vi ikke lige nogen der har?

Lak er jo let at vaske og skal ikke efterbehandles så ofte, men skulle være koldt at gå på!?

Hvad er jeres erfaring og hvad vil I anbefale :roll:

Jane
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jane

Vi stod sidste år i samme dilemma :-/

Efter at have vurderet de 3 alternativer nøje, besluttede vi os for en lud/sæbe behandling. Og det har vi ikke fortrudt. Huset er fra 1955, og lud/sæbebehandlingen tilfører efter min mening huset den rigtige "ånd".
Det prof. gulvslibe firma vi brugte anbefalede os faktisk også at få gulvet sæbebehandlet.

Jeg har boet i lejlighed med nylakeret bøgeparket gulve, og det er alt andet lige "lettere" at holde pænt i begyndelsen (Jeg synes dog ikke det var koldere at gå på). Der skal vaskes af og til - ellers er det nok med støvsugning. Problemet opstår efter mine erfaringer når gulvet bliver ridset, eller får en del trykmærker. Det kan ikke uden videre udbedres. Her er fordelen med det sæbebehandlede gulv, at det står som nyt når det bliver vasket, fordi evt. ridser og trykmærker "hæver" sig pga. den tilførte fugt.

Oliebehandlingen har jeg ingen erfaringer med, men hvis genbehandlingsfremgangsmåden er den samme som ved et massivt køkkenbord, hvilket jeg alt andet lige antager, så er jeg ikke tilhænger af dette (har just olieret vores køkkenbord, og det er noget fedtet stads at arbejde med :-( Jeg forestiller mig at olien "sidder op" af sofabordsben mv. Men som sagt - ingen egentlig erfaring - blot en mening :-)

Jeg håber du kan bruge mit svar - ellers uddyber jeg gerne mere med egne erfaringer.

Og forresten - vi vasker vore gulve ca. hver 14 dag (medmindre vi har haft gæster - det sviner :-(.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa.....

Har selv fyrtræs gulve....her er hvad jeg har lavet og absolut ikke fortrudt.

1: slibe gulve.

2: hvid lud (husk lud mætter ikke gulvet men gør, at det er sværere at gulne)

3:hvid gulv olie,så er det nemt at holde.vask med sæbe gerne hvid.

Men det kommer an på hvad man vil have.

gult fyrtræsgulv så vil jeg vælge lak

er man til det mere hvide-look vil jeg vælge lud/olie (olien mætter mere end sæbe)
Da vi skulle have vores høvlet for 3 år siden,
rådede vores gulvmand os til sæbebehandlet. Det er meget nemt at holde.
Vi vasker kun vores 2-3 gange om året.
Efter ludbehandlingen skal det bare have masser af sæbe. Vi benytter Hvidsæbe tilsat ekstra hvispigment i form af pibeler. Men det kan man jo selv styre efter hvor hvidt man ønsker det.
Hvis I vælger olie, så start med at give det ludbehandling! Som en anden skriver forhindrer det gulning, men det giver ikke nogen særlig beskyttelse. Vi fik det først at vide for sent, da vi ringede til Trip Trap - de lød dybt undrende over, at vi ikke havde ludbehandlet først, men det står ikke i deres egne vejledninger :roll:
olie er helt klart det bedste.

mange gulvfirmaer anbefaler sikkert lud, da det er nemmere for dem..

har haft olie beh. gulve i de sidste 2 hytter jeg har haft. hvidpigmenteret. nemt at holde...

Thomas
Olie er jo også meget dyrere, så hvorfor skulle de så ikke anbefale det. Så tjener de jo flere penge?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis