Hvordan skal jeg lave muren?

Hej med jer.
Først og fremmest tak for et godt og sagligt forum, med en fin tone.

Kæresten og jeg har købt et hus for snart et år siden. Nu går vi så med tanker om at bygge til / modernisere huset så der vil komme en lind strøm af spørgsmål herfra det næste stykke tid. Mange af svarene har jeg fundet ved søgninger...men gode råd er jo værd at tage med.

Huset er i 1½ plan og fra 68´, dobbeltmuret mur med hulmursisolering (rockwool-granulat)..og 1. salen er isoleret med 50mm rulle-siolering..så det skal der gøres noget ved med tiden.

Planen er at der skal bygges ca 30m2 til i grundplan..og derfor ca. 20 på 1. salen.

Den eksisterende mur er 30cm tyk, og med krav på henoldsvis 0,20 og 0,30 i u-værdi alt efter om tilbygningen skal være som bærende træskellet med skalmur eller som tung mur med bagvæk af porebeton.

Og nu til spørgsmålene: (på tide?). Hvilken konstruktion skal jeg vælge??..kan den holdes på de 30cm som den eksisterende mur??

Min umiddelbare løsning siger: 108mm mursten+ 125mm isolering+ 70mm porebeton (u=0,25) ( hvis det kan fåes/ er lovligt)..ellers mursten+ 100mm isolering + 100mm porebeton (u= 0,30)
Data fundet på/ afledt fra -rockwool.dk.

Muren skal samtidig bære en bjælke,- I-jern eller limtræ (forslag modtages) med ca. 4m i spænd. (tykkelse af etage adskillelse er ca. 22cm) Den skal bære/støtte hanebåndsspærene midt på (spænd fra rem til rem ca.7,70m).
Noget jeg skal være særlig opmærsom på her..udover brandsikring hvis det bliver I-jern?

Mvh. Jesper

MVh. Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke bruge 70/75 mm porebeton bagvægge, hvis der skal være 1.sal, det kan nemlig ikke holde, så min. 100 mm.

Hvis du skal holde u-værdikravet tror jeg du skal op på en murtykkelse på 35 cm; 11 cm tegl + 125 mm isolering og 11 cm tegl, eller 100 mm porebeton i bagmur.

Hvis du vælger bærende træskelet, kommer du også op på denne tykkelse, så der er der ikke noget at hente.

I-bjælke kontra limtræ; Limtræsbjælken vil blive højere end I-bjælken, limtræsbjælken skal dog ikke pakkes ind, det skal I-bjælken. Det der kan afgøre det hele er højden af bjælken, og om den kommer til at fylde for meget.

Vær opmærksom på, om konstruktionen under bjælken kan holde til den belastning, som bjælken overfører. Her skal der tænkes på vederlagsdybde, og måske trykfordelingsplader.
Fortvivl ikke over dette, det er ikke sikkert det er nødvendigt, man er bare nødt til at tage det med i regning.

Mvh. Carsten.
ok tak for det...

tanken lyder så: At lave muren det tykkere og så efterisolere den eksisterende mur med 50mm og 2 lag gips..altså bliver muren ialt 376mm tyk.
Den nye væg kommer så til at bestå af mursten 110mm + porebeton 100mm..hvilket efterlader 166mm til isolering..hedder det så 150mm isolering med lidt plads til luft??...eller kan/skal man kombinere sig til noget der kommer tæt på / over??

Hvad siger reglerne for at trække kabler i isoleringen (ved de mure der efterisoleres.) ??

vedr. vederlag og trykfordeling: er der nogle rettesnore man kan bruge til at skyde sig ind på noget der kunne fungere?. Forskellen i trykstyrken på henhv. 75mm multiplader og 100mm murblokke er 0,5Mpa. (4,0 og 3,5).(er det multipladen der er stærkest?).eller skal man vælge murelementer (4,4Mpa) sikkert dyrere, men tilsynesladende stærkere og hurtige at sætte op.

nøj der er meget at overveje..men det er jo bl.a. det der er det sjove ved at lave det selv.

MVh. Jesper
Efterlad du blot lidt luft i muren. Vælg 150mm. Det gør det også lettere. Du skal i hvert flad ikke begynde at klemme isoleringen.
Hvis du med murelementer mener de etagehøje elementer (2400mm*600mm) så ville jeg ikke begynde på det. De kræver nemlig noget erfaring at sætte op. De kommer let til at stå ude af vage, hvis man ikke har grejet og håndelaget.

Held & Lykke biggrin
Ja Jesper-P - er det ikke en dejlig tone der er på siden! Derfor gider vel også så mange at bruge tid til at svare og hjælpe hinanden.

Det er ret fantastisk, når man tænker på siden er gratis og åben for alle. Det fortæller en masse om stilen brugerne har lagt i tonen.

Mvh. JørgenE
150 mm isolering som Knaldperle skriver.

Såvidt jeg ved er der ingenting i vejen for at trække kabler i efterisoleringslaget, sålænge det bare er lavet af en aut. installatør.

Mht. trykfordeling osv, så er det noget ingeniøren som beregner bjælken også beregner, hvis han altså gøres opmærksom herpå.
Normalt skal man som minimum have et vederlag på min. 100-110 mm i hver ende, men det kan være at det skal være større pga. belastningen.

Brug 100 mm multiplader, hvis du skal lave det selv, og du vel at mærke ikke har prøvet det før. 75 mm multiplader må kun bruges til ikke bærende indervægge, og her ville jeg stadig holde mig fra dem.
75 mm vil jeg kun bruge til reoler, køkkener m.v.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis