bjælkelag - svalehale plader - støbt gulv

Jeg skal støbe gulv på 1. sal og er i tvivl om det nuværende bjælkelag er stærkt nok til et støbt dæk. Jeg vil anvende svalehale plader med påmonteret gulvvarmeslanger. I alt en dæktykkelse på 76 mm. Dimensionen af bjælkerne er 10x17 cm, afstanden er ca. 65 cm og spændet er 3,5 m. Det samlede rum udgør ca. 10 m2.

Findes der en tommelfingeregel for sådan noget ?

max

Livet er herligt !!! :o)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uden at blive hængt op på det; ja det kan du sagtens.
Jeg ville ikke selv være nervøs, er selv igang med lignene projekt.
Min bjælkeafstand er 1100mm.
Kan du ikke nøjes med 50mm beton?
Hej Max.

Jeg vil foreslå, at du henvender dig til en bygningsingeniør om stabiliteten i bjælke/betonlaget.
Dimensionen på betonen afhænger af afstanden på bjælkelaget, så her skal du passe rigtig meget på, ellers kan du risikere, at gulvet knækker.
Vægten af et betondæk som du beskriver, vil være omkring 180-190 kg/m².

------------------
Poul Erik

PE

Svalehalepladen gør jo at man for at stabilt underlag der ikke gir sig.
Hej Morten.

Et lille citat fra træ 28.

For bjælkelag med c:c 1000 mm. med en spændvidde 3,5 mtr. hvor last udgør 55 kg/m² skal dimensionen på bjælkelaget være. 75 x 200 mm.

I spørgsmål hvor Max beskriver sin gulvkonstruktion er vægten som jeg beskrev 180-190 kg/m² + personlast, så jeg er overbevist om at det kan betale sig at henvende sig til en som kan regne stabiliteten i konstruktionerne, før projektet opstartes.

------------------
Poul Erik

PE

Svar til Morten B M

Gulvtykkelsen bliver 16 mm (svalehalepladen) + 20 mm (gulvvarmeslange) + 40 mm = 76 mm i alt jf. Monteringsvejl. Jeg kan derfor ikke nøjes med 50 mm beton.

Svar til PEV

Ja,- det kunne jeg jo godt, men det koster jo. Et alternativ set fra mit synspunkt ville være at fordoble antallet af bjælker, hvis der er behov for det.

Svar til Morten B M
Problemet med dimensionering af bjælkelaget går på, at bjælkerne skal kunne klare vægten indtil betonnen er hærdnet. Herefter er jeg ikke i tvivl om, at det nok skal bære. Jeg kunne tænke i at understøtte i rummet under mit kommende badeværelse. Men der har jeg lavet et nedstroppet gipsloft, som jeg helst ikke vil til at pille ved.

Svar til PEV
180-190 kg/m2 lyder meget rigtigt. Der er stor forskel på en bjælkeafstand på 65 cm og en afstand på 100 cm, hvad angår bæreevne. Det vil ikke overraske mig, om det giver en faktor 4 i bærevene, at bjælkerne ligger tættere.

max

Livet er herligt !!! :o)
Annonce
Hej igen.

Undskyld jeg tog en forkert c:c afstanden, men her er en på 60 cm. bjælkeafstand, men husk dimensionen er kun til 55 kg/m² 75 x 175 mm.
Det jeg vil prøve at forklare er, at hvis dimensionen er for lille og gulvet knækker/synker på midten, så har du et problem som bliver mange gange dyrere en hvis du betaler for en beregning, men det er jo helt op til dig om du "tør" tage den chance.
Ps. har du mulighed for at ligge en stålbjælke ind på tværs af rummet, husk på at den skal have vederlag på en muret skillerum/bagmur.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Max.

Jeg har kigget lidt på dine laster. Jeg har et statikprogram der kan beregne hvad der er behov for i dimensioner af bjælker, hvis du er du interessert i at få regnearket er du velkommen til at give mig besked på min e-mail, så vil jeg vedhæfte og sende filen så du kan se hvad mit resultat er.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis