Naboens hæk

Vi har hidtil haft buske mellem vor og naboens have, de stod på nabogrunden da vor indkørsel går næsten helt ind til skel.

Nu har naboen, uden nogen aftale, ryddet buskene og opsat et 1,8 m højt trådhegn ca. en meter inde på sin egen grund, uden for hegnet har han plantet en ligusterhæk som har midten ca. 80 cm. fra skel.

(helt fint med mig, selvom det er grimt, hans uhyre af en hund kan ikke komme over, må nøjes med at fortælle at den helst ville æde mig).

Hvem skal klippe den og luge mellem hæk og skel?

Hilsen Aksel
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså klippe hækken, ikke hunden biggrin

Aksel
Citat fra akselj

Hvem skal klippe den og luge mellem hæk og skel?


Du svarer jo næsten selv! - Det er mellem et privathegn på hans grund og skel, så det skal han da, uanset om i har et fælleshegn eller ej! Hvis han ikke gør det tror jeg det automatisk bliver "brugsgrænse" - og så kan du om 25 år (muligvis med visse begrænsninger) sige, at du har vundet hævd på arealet og kræve at købe det og få flyttet skel - du skal bare sørge for at kunne bevise, at det har være brugsgrænse i 25 år :wink:

Chancen for et godt naboskab er dog nok større, hvis du bare lader som om det er et fælleshegn og glæder dig over, at du "låner" lidt ekstra bredde til indkørslen.
Hvis du ikke gider arbejdet kan du jo også bede naboen om, at I etablerer et "rigtigt" fælleshegn i skel, men det vil nok også blive levende (altså klippekrævende), hvis ikke naboen frivilligt går med til noget andet.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jamen helt ærligt...... jeg sidder og får det indtryk, at du er småknotten over det......
Og naboen har hidtil - og også fremtidig - gjort dig en tjeneste ved at holde hækken inde på sin grund. Så han er i sin gode ret til at gøre med den, som han vil.
Og hegnet er vel primært af hensyn til jer???

Mvh.

Jan R.
Jeg er egentlig ikke "småknotten" men det ville vel have været naturligt at spørge før man ændrer på hækken selvom både den gamle og den nye står på naboens grund.

Jeg mener ikke jeg nogensinde har fornærmet manden, men har faktisk heller ikke haft lejlighed til det, han er ikke til at slå et ord af.

Grunden til det er måske at jeg har beklaget mig over at hans store hund står og skaber sig med blottede tænder hver gang en af os kommer indenfor dens syns- eller hørevidde, den har annekteret vores grund som sit territorium.

Hilsen Aksel
Det kan være lidt svært med de kære naboer. Man kan blive overrasket over hvor forskelligt man tænker.
Får at gøre min nabo glad ryddede jeg ud i en masse krat omme bagved, det ødelagde deres livskvalitet hele sidste sommer, så byggede jeg et rigtigt pænt plankeværk i de bedste materialer og rigtige højde - de har ikke talt til os siden.

Det er altså ikke nemt...

Green

Annonce
Indimellem tænker jeg, at man rent faktisk burde have mulighed for at "bese" naboen samtidig med, at man anskaffer en bolig :wink: Vi mennesker har dog desværre en evne til også at udvikle og ændre smag med tiden, og så har vi "balladen" igen.

Tror man må se i øjnene, at det bare ikke altid er muligt at elske sin nabo. Jeg har opgivet og prøver nu at forlige mig med stubben, som har stukket mig i øjnene, siden naboen fyldte gemalen med løgn om hegnsloven, hvorefter naboen og kammeraten fældede mit asketræ og "venligt" sørgede for at "bortskaffe" træet. Siden har naboen rent glemt, hvilke paragraffer, der lå til grund for kravet... Det har i lang tid været en ringe trøst, at han måtte sætte plankeværk op, fordi hans have blev forblæst uden den store, gamle ask.

Det jeg prøver at fortælle Aksel er, at uanset pligt og ret, så prøv at forlige dig med hans hæk og få det bedste ud af din side af skellet. Min nabo forsøgte heller ikke at forhandle en rimelig løsning på deres gener af vores træ - og der var faktisk ikke tid til at kigge hegnsloven igennem, før saven ramte træet.

Vi har ikke brugt kræfter på at søge vor ret efterfølgende. Men jeg har begrædt hans hensynsløshed lige siden - og først nu 6 år efter, er jeg klar til at komme videre ved at gøre vores side af skellet kønt og frodigt igen. Så gør dig selv en tjeneste og start, hvor jeg er nu...
Ja, det er ikke altid nemt med det "gode" naboskab! I bund og grund drejer det sig vel om gensidig tolerance og hensyntagen, men hvis man strækker sig for langt af hensyn til naboen (så man selv bliver knotten eller ærgerlig i mange år), så er det det jo ikke værd!

Vores nabo præsenterede os i sin tid med et dokument, vi "bare" skulle underskrive, som bekræftede, at vores garage lå delvist på hans grund og at vi ved ændringer skulle flytte den (samt betongulv og fundament!) ind på egen grund - årsagen var, at han skulle bygge til og at landmåleren havde konstateret, at tilbygningen kom for tæt på brugsgrænsen (en hæk), der befandt sig mellem 30 og 80 cm fra skel. Da vi bad om betænkningstid (vi anede ikke, at grænsen mellem grundene ikke var i skel) foklarede han med det samme, at alternativet jo var, at han stævnede os (og snakkede i øvrigt bagefter en masse om godt naboskab)!! Det undrede os lidt, da vi netop havde sagt ok til, at han byggede både for højt og for tæt på skel i "det gode naboskabs ånd" uden at vide, at byggereiet faktisk var næsten en meter tættere på vores køkkenvindue end vi troede, fordi hækken stod forkert!

Vi holdt fast, men da vi dagen efter forsøgte at forhandle os frem til et mindre drastisk kompromis (garagen har trods alt ligget samme sted i 40 år!!) blev vi pure afvist, igen med trusler om sagsanlæg. Først da jeg kontaktede Teknisk Forvaltning og sagde, at vores accept af tilbygningen var afgivet på forkert grundlag og derfor ikke var gyldig, blev han pludselig til at snakke med!! Vi orkede ikke (og havde ikke råd til) at få flyttet skel ved garagen, men vi fik da tinglyst retten til at have garage/carport på den nuværende placering. Det gælder så kun i 30 år, men er bedre end ingenting. Hækken kan han forlange flyttet når som helst, og vi har "mistet" retten til at vinde hævd, hvilket er ok.

Det pudsige er, at naboerne, som jo endte med at få præcis det de ville, stadig er fornærmede og dårligt kan hilse, når vi møder dem - ærgerligt, når nu vores børn er jævnaldrende og går i samme institution sad

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg har absolut ingen ønsker om en nabostrid; da vi købte huset, (for 30 år siden) sagde vor advokat som sit bedste råd "undgå hækstridigheder, det er en af de få ting der kan få danskere til at myrde hinanden"

Jeg tror jeg vil fortsætte med at klippe hækken, så har jeg også styr på højden (den skulle gerne dække det grønne trådhegn der er 1,8 m højt i skel som ligger ½ m over vor indkørsel)

Så kan jeg nøjes med at høre møgkøteren skabe sig, hvis ejeren kommer ud når den er i gang får den at vide at den skal holde op, derefter er den "en god hund"

Hilsen Aksel
Jeg må lige komme med en enkelt komentar til Naboens "møgkøter", for rent faktisk er det ikke hunden det er galt med men dig, men så skal du jo lige kende til hunde sprog for at vide at du faktisk i dens øjne er en enorm trussel som vil trænge ind på dens teritorium, og det er ikke inde på din grund som du tror. For Hunden er din grund " ingen-mands-land " det er ret almindeligt i dyrer verdenen at de ligesom har et stykke at der er frit ind til deres teritorie. Men prøv at lade være med at se den i øjnene kig alle andre steder hen men aldrig imod hunden, så bliver den usikker og tier stille efter et stykke tid, at se et dyr i øjnene er en direkte krigserklæring for hunden, først når et stort tillids forhold er opstået vil du kunne se den i øjnene og så vil du nok se nogle glade øjne der siger kom og leg med mig. Og så vil du pludselig opleve en nabo der er enormt snakkesalig.
Tro mig jeg er selv hunde ejer. smile smile

V.h Håndværkeren smile
Der kom hundeejer reaktionen, det er aldrig hunden, eller dens ejer der er problemet.

Jeg har selv haft hund, og har normalt ingen problemer med hunde, denne er ualmindeligt aggressiv / dårligt trænet, en anden nabo der er gammel hundefører i politiet har samme problemer som vi, han tør ikke gå i nærheden af den.

Hvis ejeren gad opdrage den burde han vel have så meget autoritet over den at han kunne lære den hvor dens territorium er, den har også forsøgt at angribe mig en dag den var ude.

Naboen var i øvrigt heller ikke til at slå et ord af før han fik hunden.

Hilsen Aksel
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis