Red Bull

Hej med Jer.

Smagte for nogen år siden en drikkelse på dåse, der hed Red Bull.

Det er noget med, at man bliver opkvikket af at drikke den. Noget med koffein, tror jeg.

Er der nogen der ved hvor man kan købe den ?

Har hørt noget om, at det måske er ulovligt i Danmark, er der nogen der kender noget til det ?

Man kan få noget der hedder Shark, og der er vist også meget koffein i, men ved ikke om det kun er koffeinen der virker opkvikkende, eller om der er andet i denne Red Bull ???

Er det overhovedet muligt at købe noget på dåse, eller må man kun sælge drikkelse i flasker ?


Venligst

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Red Bull kan købes i Tyskland f.eks. ved grænsehandlen.

Grunden, til at Red Bull ikke sælges i Danmark, er, at drikken er beriget med vitaminer.

Koffeins virkning minder om den virkning vi får fra hormonet adrenalin!
Ja, Red Bull kan du få over grænsen. Nu ved jeg ikke, hvor du bor. Men her i KbH kan man være heldig at divs. kiosker har dem. Sælges gerne hvor man også kan købe billige sodavand ulovligt. Så er det jo bare op til moralen :oops:
I øvrigt kan Red Bull og vodka mikset sammen anbefales, hvis man vil drikke sig munter til en fest, da det i hvert fald ikke er en sløv brandert man pådrager sig. biggrin
Shark kender jeg ikke.
.. Du kan også drikke 4 kopper expresso, dette giver samme mængde koffein som der er i en Red Bull. Som efter min mening er noget overflødigt og ildesmagende stads.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Der er ca. 80 mg koffein i en dåse (250mL) Red Bull, der er faktisk dobbelt så meget koffein i den samme mængde kaffe - så groft set svarer én Red Bull til én kop normal kaffe, så hvis det er den opkvikkende effekt, man er ude efter, så er kaffe langt billigere!!
Brunhøj skrev:
hvis det er den opkvikkende effekt, man er ude efter, så er kaffe langt billigere!!


Ja, og så slipper man for at få vitaminer i overdosis. De vandopløselige vitaminer (BCK) er ganske vist ikke farlige i første omgang da de bliver skyllet ud med urinen*, men kroppen kan vænnes til overdosis, så man får mangelsymptomer når man holder op med at indtage denne overdosis.

De fedtopløselige vitaminer (ADE) er direkte farlige ved overdosis.

Så der er en grund til at Red bull ikke er godkendt i Danmark

Mvh
Torben


*) Der kan dog være problemer med MEGET store mængder, men det er en helt anden sag
Annonce
Jeg har lige været inde på redbull.com, fordi jeg syntes det lød vildt, hvis der skulle være fedtopløselige vitaminer i Red Bull, da de kan være toksiske i for store doser, som der også bliver nævnt (F.eks. kan A-vitamin i for store doser skade forstret hos gravide, give betændelsestilstande i huden og skade leven, så det er alvorlige bivirkninger!!).

Der er ikke fedtopløselige vitaminer i Red Bull (A, D, E og K er også fedtopløseligt), men derimod B-vitaminer (B3, B5, B6 og B12), en non-essentiel aminosyre, koffein og forskellige former for sukker.

Jeg kan se, at én dåse Red Bull faktisk dækker den anbefalede daglige tilførsel (ADT) af de nævnte B-vitaminer, dog er der dobbelt så meget B6 og 5 gange så meget B12 i én dåse Red Bull i forhold til ADT!!
Ja, jeg var godt klar over at der ikke var fedtopløselige vitaminer i Red Bull, så meningen med mit indlæg var egentlig bare at oplyse om det at det også kan være betænkeligt at indtage store mængder af de umiddelbart "ufarlige" vitaminer. Noget helt andet er at det i hvert fald absolut ikke har nogen gavnlig virkning.

Hvis man kan lide smagen af Red Bull kan man da godt indtage begrænsede mængder, men man må bare ikke tro at det kan forbedre sportspræstationer eller nogen anden præstation for den sags skyld. Så efter min mening er det et underlødigt produkt, der ikke fortjener udbredelse. Og de anprisninger, der nævnes på hjemmesiden er i hvert fald ikke tilladte iflg. dansk markedsføringslovgivning.

Er K fedtopløseligt? Det var jeg ikke lige klar over (eller havde glemt). I så fald beklager jeg fejlen. K-vitamin bruges ikke (eller meget sjældent) i kosttilskud. Det regulerer koagulation og anbefales vist kun til nyfødte.

Mvh
Torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis