nedrivning af gammelt bondehus

jeg har et gammelt bondehus på ca. 80kvm en ca. 4000 kvm stor grund i odsherrede.
der er indlagt el , vand og kloak.
jeg ønsker at nedrive ejendommen og bygge noget evt. anderledes placeret på grunden.
pga. jeg ikke mener det kan betale sin at
resturere ejendommen der både har råd og svamp. (huset er af den sædvanelige type
lerklinet med tejltag fra 1790)
er der nogen der har erfaring med noget sådant ?
hvordan foregår det trin for trin ?
hvad koster det ?
kender nogen en god og billig entrepernør
eller tilsvarende der kan påtage sig hvad
vi ikke formår ?

hilsen

jesper
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Den billigste entrepenør er givet vis dig selv, hvis huset er den "sedvanlige" type er der ikke meget der holder det sammen !!
Sorter materialerne og så kan du sikker finde en bondemand der mangler lidt vejfyld, som han henter med sin traktor og vogn en anden kan sikkert bruge lidt gammelt træ til ovne, måske skal du selv ligge det i depot !!

MEN allerførst skal du kontakte kommunen ang dit projekt det er langt fra sikkert at de kan/vil acceptere dine planer for en nybebyggelse på grunden. Måke er den eneste reelle mulighed at renovre den gamle bygning !!

Held med projektet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jesper.

Når det er så gammelt, bør du for det rent historiske lige spørge Frilandsmuseet pr. telefon først.

For nogle år siden havde jeg et tilsvarende fra 1788, som vi ikke kunne bo i på grund af fugt. Mit problem var imidlertid ikke nedrivning, men hvordan det kunne føres op til en rimelig standard, der ikke ændrede det oprindelige hus.

Jeg har tidligere i gruppen forklaret, hvordan jeg navlede gammelt (nyt) egetræ sammen, understøbte osv..

Frilandsmuseets svar var uacceptabelt for mig, da deres kommentar var, at "der findes mange "Jørgen Madsen" - men kun få huse fra 1788 - så vil du ikke flytte" - rimeligt arrogant, som jeg slet ikke kunne klare. Men på den anden side, står du vel også overfor noget enestående som ikke kan genskabes de næste 200 år, og selvom vi ikke skal holde liv i alt, så bør øve en stor respekt overfor alt gammelt, hvis det er bevaringsvarigt, selvom vi er "blevet ejere af det".

Senere læste jeg Johs. Møllehaves bog -"I myrens fodspor". Han ramte det helt rent med oplevelse han havde ved Roskilde Fjord...

Han og en ven løb som knægt over en mark - samlede en sten op, og pludseligt kom ejeren og råbte, at de straks skulle smide den sten, for det var hans.

Svaret var ... Åh, undskyld, jeg troede den var millioner af år gammel, men det er altså deres?..... Er det ikke rammende for vores ejerskab af jord, sten, udsigt osv. Alt er kun til låns.

Det er meget frit oversat fra bogen, men fortæller vel noget om hvor små vi er i forhold til det historiske, og det bør vi alle have respekt for ..... så derfor bør du tale med Frilandsmueet først.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
hej rensbro
Jeg har købt et gammelt Marstalhus i det fredede område i Marstal, så jeg føler med dig.
Skulle du få afslag på nedrivning, og det er meget sandsynligt - huset må være et af de første under landreformet, der opbrød landsbyfællesskabet - ja, så har du to muligheder:
Du kan bygge et nyt hus af gasbetonåplader inden i det gamle(min løsning), og du kan lave en tilbygning.
Efter nogle år laver du så en tilbygning til tilbygningen på den plads, hvor det gamle hus nu ligger, og du har dermed et nyt hus.

hilsen
Lars

------------------
[list][*]Lars Hundertmark[*]Ego-trip Travel Service[*] [email protected] [/list]

[list:][*:]Lars Hundertmark[*:][url=http://www.ego-trip.dk][b:]Ego-trip Travel Service[/b:][/url][*:] [email protected] [/list:u:]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis