Håndrundsav og føringsskinne - anbefaling af

Hvad kan anbefales at købe hvis man er på udkig efter en håndrundsav og en føringsskinne i en fornuftig kvalitet - til en rimelig pris ?

Opgaverne er bla. spånplade og MDF plade, dvs. alm. "hjemme opgaver" hvor der vægtes at kvaliteten er rimelig god, uden dog at "skyde gråsspurve med kanoner"

Thomas

Thomas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Festool TS55 dyksav med 1400 mm føringsskinne. Har en selv. Den er alle pengene værd! Fremragende kvalitet og det virker bare

Dog skal du være opmærksom på, at den kun er begrænset egnet til frihåndsskæring, da du ikke kan se klingen særlig godt.

Hvis det ikke haster meget kan du holde øje med om Carl ras eller Carl f får den på tilbud. Det hænder meget ofte hos carl ras (www.carl-ras.com), som jeg plejer at handle hos. jeg mener at jeg gav omkring 1700 kr. for min incl skinne (men det var også et godt tilbud).
Hej

Er du sikker på at du behøver en føringsskinne? Jeg har i årevis klaret mig med en alm håndrundsav af den lille slags. Den skærer ret præcist hvis man spænder en retskinne på det objekt man ønsker at save i og saver langs denne. Skinnen kunne være mange ting, bare det er lige. Det er en relativ billig løsning som giver gode resultater.

mvh Anders
Enig, hvis det kun er to gange om året, der er brug for den, er det nok overdrevent med Festoolløsningen (udover lækkerhedsværdien, som man ikke skal kimse ad). Jeg har brugt min til husrenovering i den store skala, bygning af klædeskabe, bordplader, fabrikation af lister og deslige. den har formentlig været i brug 1-2 gange om ugen i snit i de sidste to år og har været hver en krone værd. to mærker på pladen/brædtet, ligge skinnen på til mærkerne (behøver ikke skrue den fast) og save, vupti.

Noget af det kunne med møje og besvær være lavet med en almindelig rundsav, andet kunne ikke, f.eks. har jeg skåret noget parketgulv hos noget familie op og lagt et nyt stykke ned. Det kan kun gøres med en dyksav. Derudover er der fordelen ved at kunne justere skæredybden, det gør det muligt at skære laminat, krydsfiner mv. uden risiko for flossede kanter.

Men jo, til almindelig husstandsbrug er det nok en anelse overdrevent....
Hej

Jeg synes nu alligevel at du her ret - altså udfra en lækkerhedsbetragtning :lol:

mvh Anders
Citat fra lyk

Festool TS55 dyksav med 1400 mm føringsskinne. Har en selv. Den er alle pengene værd! Fremragende kvalitet og det virker bare

Det lyder som noget af en maskine, men prisen er jo også derefter :?

Jeg har fået en pris på en Bosch GKS 54 CE Rundsav på 1150W som jeg kan købe til 1300,- ex. moms.

Føringsskinne 700mm 400 ex. moms

Eller

Føringsskinne 1400mm 700 ex. moms

Desuden skal der bruges en adaptor til skinnen som koster 130 ex. moms

Hvad siger i til dette tilbud - hvis man kan tale om et "tilbud" ?

Thomas

Thomas
Annonce
Ved sgu ikke om det er et godt tilbud.

Hvis det ikke haster, ville jeg vente til at Carl-ras får festool´en på tilbud. De har godt nok en TS55 på tilbud nu, men det er en EBQ plus. Den har fire overliggende knastaksler (elektronik, 3 meter lang føringsskinne og systainer-kasse), men koster også 3.700 + moms... Den jeg har er en ren TS55, ingen elektronik og kom i en papkasse, men til gengæld kostede den også kun 1800 kr. incl 140 cm. skinne og moms. De har indtil nu haft den på tilbud et par gange om året.

De har også en almindelig makita rundsav på tilbud til 700 kr. +moms, men tror ikke at der fås føringsskinne til denne.
den manuelle løsning med føringsskinne er lidt sværere at styre da den skal sættes på forskudt i.f.t. skæret. På Festoskinnen kører saven oven på skinnen og du har skæret lige ved kanten. Festoskinnen har skumbagside så jeg har stort set ikke behov for at spænde skinnen fast.
Jeg har i mange år brugt en formue på klytværktøj og stormP løsninger, men mit LDSarbejde har virkelig fået et løft efter at jeg fik en Festo dyksav - har tilpasset fyldningsdøre til ukurente mål - har lavet et skab til inddækning af gulvvarmerør/shunt mm i melaminplader (uden flossede kanter), hylder mm. Jeg har handlet en del ved Carl Ras og fået kvalitetsværktøj i stedet for en bunke skrammel.
Erik
Skal helt klart være en festool, deres værktøj er altså klasse.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis