Toilet kalk, hvordan fjernes det?

Et hurtigt spørgsmål omkring kalk i selve kummen eller rettere det gule der kommer når vandet har stået og løbet. Det hus vi købte der er toiletter faktisk rimelig nye men de tidligere ejere havde spændt nakken for hårdt i toppen så den ikke selv røg op efter man havde trukket ud, derfor har vandet stået og løbet mens de har boet her, nu har jeg så fixet toilettet, men kan simpelhen ikke få det gule væk som er kommet pga vandet har løbet.

Nogen der har et forslag eller et vidunder middel til det?

\René
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville iføre mig et par gummihandsker, væde en grydesvamp med husholdningseddike og gå i gang med at "skure" det væk. Evt. ville jeg gnide det ind i eddiken og lade det stå lidt og så "skure".

På håndvasken i badeværelset har jeg tidligere med held fjernet kalk med rengøringsmiddel til glaskeramisk komfur.

Og ellers mindes jeg en gammel reklame fra Limelite for et kalkfjerningsmiddel - en husmor iført en vinkelsliber :lol:
Rådet fra Leth er uden tvivl effektivt, men det stinker!!

Man kan evt. bruge en anden kalkopløsende syre - citronsyre f.eks.

Mvh
Torben
Skyl en gang. Beklæd indersiden med et par lag toiletpapir. De hæfter let, når kummen er våd. Herefter kan du alt efter temperament og problemets omfang hælde lidt eddike, eddikesyre, citronsyre eller evt. saltsyre på og lade det sidde natten over. Skyl ud næste morgen og ring evt. til Zeppy så hun kan gå efter med en stiv børste eller svamp.
Citat fra Lars ON

Skyl en gang. Beklæd indersiden med et par lag toiletpapir. De hæfter let, når kummen er våd. Herefter kan du alt efter temperament og problemets omfang hælde lidt eddike, eddikesyre, citronsyre eller evt. saltsyre på og lade det sidde natten over. Skyl ud næste morgen og ring evt. til Zeppy så hun kan gå efter med en stiv børste eller svamp.


Man skal først vaske af med et affedtningsmiddel, f.eks. "klorin" fordi div. syrer ikke kan arbejde gennem den eventuelle fedtede belægning. HUSK AT SKYLLE DETTE MIDDEL GRUNDIGT AF, inden man bruger andre kemikalier.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Tror næppe, Leth har hørt om Zeppy, Lars :wink: Og udover, at jeg måske er lidt indesneet imorgen, så skal jeg ikke have min næse i nærheden at rene2's toilet, hvis det har trukket natten over i saltsyre (og nej det skal jeg selvfølgelig heller ikke, selvom det ikke har :lol: ).

Er det bare mig, der er lidt sart ved tanken om stanken :?

Har nogen her rent faktisk prøvet trække-i-syre-metoderne (udover den savnede Leth) med held?
8) YEPS 8)

Og det virker perfekt. Men det lugter - dufter - stinker etc. alt efter hvad man selv synes.

Mvh. Birger

P.S. §:-) Indlæg Nr. 100 §:-)

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Ja jeg prøvede det her i nat, og jo det lugter, men det fjernede det sku også wink

Tak for hjælpen

\René
Kan I ikke lide velduften, henvises til Leth's udvidede.... : der afsluttes med at tildække toiletkummen med husholdningsfilm. I øvrigt også til stor moro for ens kæreste kl. 02.33 ;-)

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis