Male på akrylfuge

Hej

Jeg har netop sat glasvæv op i et køkken, og har lagt en smal akrylfuge i hjørnerne, og samlingen mellem væg og loft. Efter at have malet loftet første gang med Flugger loft maling revner den maling som dækker akrylfugen (den skaller dog ikke af).

Bør man ikke umiddelbart kunne male på en vandbaseret akrylfuge (det står der ihvertfald på pakningen) ? Jeg mener ikke at jeg har haft problemer med det før ?

Er der nogle ting jeg kan gøre de steder hvor jeg allerede har malet ? Og kan jeg behandle de fuger som endnu ikke er malet så malingen ikke revner der ?

På forhånd tak.

Mvh

Jakob
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jakob

Jeg har haft samme problem som dig, og har derfor også spurgt lidt rundt.

Der var ingen der kunne give et præcist svar, men mulighederne kunne være at akrylfugen ikke har været ordentlig tør inden du malede oven på den.
Det kunne også være at du har malet et for tykt lag loftmaling, det skal åbentbart være ganske tyndt....

Det kunne dog være dejligt hvis en af malerne herinde kunne komme med de vise ord og løsninger, for dem venter jeg også spændt på.

Mange hilsner
Vifu

Bonden
Samme problem - maleren gjorde mig opmærksom på, at det sandsynligvis ville ske, men vi havde lidt travlt...... skyldes, at fugen ikke var tilstrækkelig tør, hvorfor malingen sprækker, når fugen trækker sig sammen. Fug efter og pletmal - kan gøres, så kun du ved/kan se, at det er gjort.
- eller det er i hvert fald min erfaring.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har gjort samme erfaring som Jan R. biggrin
Jeg var næsten klar til at lægge en akrylfyge - da jeg læste tråden. Bag på tuben står der: "Gennemhærdet efter 1 -3 uger, afhængig af fugedybden. Fugen kan overmales når massen er helt gennemhærdet." :!:

Nu lægger jeg fugen - og så venter jeg 3 uger med malingen - så ser vi om det går...
:?:

mvh Martin
Revne vil den nok altid men en stor del af vejen til at begrænse problemet er at lave små fuger og lade dem hærde flere dage inden overmaling. Mange af de revner der kommer "hurtigt" er svindrevner. En anden løsning er at bruge en ordentlig fugemasse, akrylfugemasse findes i mange kvalliteter, jeg anvender altid flüggers specialfuge (den grønne) Den svinder meget lidt og jeg har ikke problemer med revner!

Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En almindelig akrylfuge bør tørre en uge inden overmaling, ellers opstår omtalte problem.

Almindelig i dybde mener jeg få millimeter. Ser det helt galt ud nu kan du jo lægge en tynd fuge oveni og derefter male igen.


Tommy

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Kan man ikke bare male på den dagen efter og hvis den så sprejker så kan man jo bare male den igen 3-4 uger efter, så den skid slået

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Problemet er velkendt. Som maler har man bare ikke 3-5 uger at vente indtil den er gennemhærdet.
De fleste gange maler man oven på den våde fugemasse. Hvis den er dårlig revner den, hvis den er god gør den ikke. Plejer bare at male den engang mere dagen efter, eller lægge et tyndt lag mere på, de fleste gange er det nok.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Det lyder meget mærkeligt. Vi har fået en malier til at opsætte galsvæv på alle vægge og glasfilt på alle lofter i vores hus. Vi har malet et par dage efter og ikke en eneste fuge er revnet.

Alt materiale blev købt fra J. Beckmann.


kh. hilsen Mr. GDS 0
MrGDS0: Hvis den har fået lov at tørre et par dage, burde der heller ikke være noget problem, med mindre den er exeptionelt dårlig

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også