Radiator termostat på retur

Hej

Jeg er temlig blank på radiatorområdet, og har derfor følgende spørgsmål :


Jeg har en radiator hvor der på retur-røret sidder en ældre danfoss termostat. Jeg vil gerne have en ny programmerbar termostat (Danfoss RA Plus), men som jeg har forstået det kan denne kun bruges på det indløbende rør. Er dette korrekt eller kan jeg godt bruge den programmerbare på retur-røret ?

Jeg ved ikke om det er en alm. ventil eller en returløbsventil der sidder
på min radiator (hvordan finder man ud af dette?), men da jeg pillede den gamle termostat af blev radiatoren helt varm.

Efter min mening burde der da ikke være nogen forskel om termostaten sidder på den ene eller anden side af radiatoren, for den stopper jo for gennemstrømningen ved den ønskede rumtemperatur. Tager jeg helt fejl ?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, og hvis der er manglende informationer så bare spørg.

Sune
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
......en radiatortermostat der sidder på retur, styrer på basis af vandtemperaturen , og en termostat der sidder på fremløbet styrer på basis af rumtemperaturen ,
returtermostater er kun for fjernvarmeanlæg

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Radiatoren sidder på et fjernvarmeanlæg, men mange af de andre radiatorer er styret ved fremløbet.

Hvad sker der hvis jeg sætter en rumfølertermostat på returløbet ? og er det den lille messing ventil, der er afgørende for om jeg skal bruge den ene eller den andet termostat?
Hej

Da du nu er så uheldig at have fjernvarme er du også så heldig at det kun er aut. personnel der må montere. :oops: .....Og de ved som regel hvordan....

Hilsen Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej

Blander mig lige smile Hvis det kun er termostaten og ikke selve ventilen du skal skifte, kan du godt gøre det selv, og ja der er forskeld på hvilken termostat du skal bruge.

God fornøjelse. :wink:
Citat fra "sunero"

Radiatoren sidder på et fjernvarmeanlæg, men mange af de andre radiatorer er styret ved fremløbet.

Hvad sker der hvis jeg sætter en rumfølertermostat på returløbet ? quote]

Prøv lige at tænke på funktionen i de to typer ventiler.
Returventilen virker, på den måde at den først åbner når vandet er kølet ned til X-grader (efter din indstilling)
Fremløbsventilen åbner når lokalet bliver kølet ned.

Mvh. Birger

P.S. Det er kun ved direkte anlæg du ikke selv må pille.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis