garage byggeri

Er der nogen der kan komme med nogle gode tips
hvad angår stålspær kontra træspær.
Jeg skal til at bygge en garage på 85m2.
Jeg vil bygge i leca.7m.bred og 12m.lang.
Rejsehøjden er 2,5 m.
På forhånd tak og en god weekend til alle.
Leo smile

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Leo

Fortæl lidt mere om hvad dit byggeri skal bruges til, loftshøjde osv.

Stålspær står normal fornkrede på soklen og er så beklædt med planker, eller stålplade. Eller der er en mur som du vil lave det.

Træbjælker kan i princippet laves på to måder. Enten så de ligger på muren, altså den traditionelle måde. Eller det kan være et særfag der står på fundamentet på samme måde som stålspær.

Er det spær der står på fundamentet vil du let få højt til loftet, da der her ikke er nogen lav bjælke mellem de to sider af huset. Vil du i stedet have en alm loftshøjde på ca 2,4 m kan du nemt "nøjes" med almindlige træspær. Sal du udnytte loftsrummet skal du nok have støtte stolper placeret nogle steder.
Min garage er 6.5m bred, og med en hældning på 36 grader og tegltag. Her har jeg ingen understøning af bjælkerne og bruger loftsrummet til opbevaring af cykleer, havemøbler, træ der lige er blevet i overskud, vinterhjulene tl bilen osv osv osv, Og her giver spændet ingen problemer. Dog er mit rum jo ikke så højt og derfor er det også begrænset hvad der kan opbevares, trods alt..

Min fars værksted er bygget i Leca og her har vi lavet spærene med et ret højtsiddende hanbånd.
Men her er der nogen loftsrum og tagbeklædningen er kun stålplader. Så belastningerne er noget mindre. Bredden er 7 - 7,5 meter. Han ønskede det frie rum for at få luft og fri højde til at lave fxtraktoren ...

MVH Njord
Hej igen.
Jammen ,min hensigt er at bygge et "multihus".
sådan at forstå at der i grundplan skal være garage,værksted og opbevaring og på "førstesalen"et øverum eller aftægts rum når ungerne vil være sig selv,med fester,fyre og fy......
En ide jeg har er at sætte hanebåndsspær i det halve og saksespær i det andet,det vil give god lofthøjde til evt.en lift,samt noget førstesals agtigt
i den anden ende.
I grund plan vil jeg endvidere have en esse,da jeg er en af de heldige der har lært at bruge sådan en. I ved til håndsmedede ting og sager. Ikke erhverv men bare lidt fusk.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis