Oliering af bordplade

Hej med jer

Jeg har læst lidt om oliering af bordplader her på siden, men nok ikke fået helt svar på mit spørgsmål. Jeg har købt en ny ubehandlet bøgetræsbordplade, og vil give den den bedst mulige oliebehandling (hvidpigmenteret olie). Hvordan gør jeg mht. valg af olieprodukt, forarbejdning og arbejdsmetode???
Håber I kan hjælpe.

Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har anvendt TripTraps plejeserie til vores bordplade, hvilket har fungeret rigtigt godt - især da vi ikke ligefrem overholder plejeintervaller eller er specielt påpasselige med bordpladen.

Vi har ikke hæftet os ved mærket, men at de har en sammenhængende serie og en rigtig god brugsanvisning (se deres hjemmeside).

Håber det hjælper dig lidt.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Husk at behanle begge sider med olie før montering.
Det er vigtigt hvis huset ikke er opvarmet i længere perioder.
Har selv brugt koldpresset lindolie og har ikke erfaring med andet.
Det lyder pænere med hvidpigmenteret.

Mvh
Thomas

Mvh Thomas

Hvis man bruger trip trap skal man være opmærksom på at det ligger en syntes jeg grim hinde på overfladen. Det tørrer meget hurtigt op, og er ikke til at få af andet end mekanisk (slibes).

Linolie modellen trækker stille og roligt ned i pladen.

Alting i denne verden skal gå så hurtigt, så det er slet ikke sikkert du kan få noget produkt der tørrer langsomt op (læses trækker ordentligt ned i træet).

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej alle sammen!
Jeg har købt en nyt sæbebehandlet masiv egtræbord som jeg vil give den den bedst mulige hvidtpigmenteret oliebehandling. Hvordan gør jeg mht. valg af olieprodukt, forarbejdning og arbejdsmetode?
Håber I kan hjælpe.

SVETISLAV O.
Hej Grenland

Hvordan sæbebehandlet - spåner eller hvad? Ligger der en hinde på bordet eller kan noget trække ned i bordet? Hvis der ligger en hinde, så skal du ha' renset bordet op. Det kan du evt. gøre med en svamp + grundrens og så efterfulgt af en let slibning. Slutteligt kan du så give olien.

Kik evt. på www.onlinemarket.dk

VH Michael
Annonce
Citat fra Michaelandersen

Hej Grenland

Hvordan sæbebehandlet - spåner eller hvad? Ligger der en hinde på bordet eller kan noget trække ned i bordet? Hvis der ligger en hinde, så skal du ha' renset bordet op. Det kan du evt. gøre med en svamp + grundrens og så efterfulgt af en let slibning. Slutteligt kan du så give olien.

Kik evt. på www.onlinemarket.dk

VH Michael

Hej Michael,
Mange tak for hjælpen.Der ligger ikke hinde på bordet og olie kan normalt træke ned i bordet.Jeg tro det er spåner sæebebehandlet.Jeg prøvede med hvidtpigmenteret olie på et skjulte sted på bordet og det ser pænt ud.Jeg ventar et par dage og derefter vil jeg forsætte med olie behandling.
Men er det nødvendig at fjerne eller sæbe før men påfæør olie eller.....
Med venlig hilsen Svetislav
Hej igen

Selvom olien kan trænge ned, så ville jeg selv rense bordpladen op med grundrens, da jeg er sikker på, at slutresultatet bliver bedre. Jeg forstår ikke rigtigt den sidste del af dit spørgsmål, men hvis du mener, om pladen skal ha' sæbe efter at ha' fået olie, så er svaret nej, da olien i sig selv er danner en lukket flade, som dog skal vedligeholdes jævnligt, ligesom også sæbespåner skal.

Hvis du mener om sæben skal fjernes inden olien - så er svaret som tidligere nævnt: Du kan undlade det hvis olien trænger pænt ned, men jeg ville absolut bruge en times tid på at ordne pladen...

VH Michael
Hej

Gå i søg, skriv oliering af bordplade, så er svaret der:eek:

Colormann
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis