Hvad er egentlig reglerne?

Jeg er nok langt bagefter med det her, men... for nogle uger siden var jeg ved et nybyggeri. Her så jeg, at der var opsat indtil flere stikkontakter uden afbrydere. Det undrede mig, men jeg fik at vide at "sådan gør man i dag".

Er der slet ingen regler for afbrydere til stikkontakter nu om dage? Er der forskel på om den installation man installerer en stikkontakt i er af nyere eller ældre dato?

(og jo, jeg kender godt reglen om nyinstallationer og den autoriserede og alt det der...)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har læst reglerne et eller andet sted, som jeg betragtede som troværdigt, men jeg kan ikke huske hvor smile : Der behøver ikke være afbryder, hvis kontakten har en krave, som så vidt jeg husker skal være 6 mm høj... Så vidt jeg husker har min storebror fået afbrydere på i sit nye hus - det koster bare en anelse mere.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Reglerne er at der skal være den nævnte krave/Brønd, men der ud over skal stikkontakten være med jord.
Nu er jeg selv elektriker, og jeg vælger helt sikkert stikkontakter uden afbryder når jeg skal til at lave ny installation. Jeg synes det er meget smartere uden afbryder.

Søren
Hej.
Der kan vælges mellem stikkontakter med afbryder eller uden. Hvis det er uden afbryder skal der være en krave/brønd som skærmer benene på stikproppen ved isættelse/udtagning i stikkontakten.
Om det ene er bedre end det andet er en smagssag!

KimK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis