IHC anlæg

Hej til alle
Vi går og tumler med om det ikke er nu at vi skal i geng med at bygge vores eget hus, og damm der er mange ting man skal have styr på, mange af de hustyper som vi kigger på kan man vælge alm 220V installation eller ICH installation, og så er at spørgsmålet melder sig.
Hvad får man ud af denne ekstraudgift, ved godt at man kan lave kontakter om til at slukke akt lyset i hele hust osv., men hvad er der ellers "man ikke kan leve foruden" :shock:

Og hvis der er en der har nogele erfaringer så kom frit frem biggrin

Michael

Michael

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan kun anbefale at bruge søgefunktionen, da IHC har været oppe før.

Mvh. Carsten.
Hej

Jeg har ikke selv IHC-anlæg, men ved dog - ligesom mange andre - hvad der er! Derfor vil jeg alligevel give mit besyv med:

Som du selv skriver kan man slukke alt lyset i huset på en kontakt og meget nemt skifte rundt på kontakter/udtag etc. Det lyder (er!) alt sammen smart, men vil man i virkeligheden bruge det dynamiske element i det (at man kan ændre det nemt!)...? Jeg mener bare - man har vænnet sig til at nogle bestemte kontakter tænder bestemte lamper - og det har man vel ikke tænkt sig at ændre på - eller hvad?
Selvfølgelig er det smart at man kan slukke for alt lys på en kontakt, men er det ikke mere en bekvemmlighedsfaktor...?

Jeg tror at det at kaste x-antal tusinde kroner efter et IHC anlæg i et gammelt hus er nok i overkanten. Det er ligesom at købe en elektronisk dims der kan alverden, men man aldrig bruger (er der nogle her der nogensinde har set en dvd-film og valgt de kroatiske undertekster istedet for de danske...? - bare fordi man kunne....!)

Hvis man bygger helt nyt hus vil det mest logiske selvfølgelig være at installere IHC - installationsomkostningerne er stort set de samme om man installerer IHC eller "traditionelt" el-anlæg (eller måske tager jeg fejl her...?)

Det kan godt være jeg selv skifter mening den dag jeg får et nyt hus med IHC anlæg installeret eller jeg bare indser at midsundelse er en grim ting!

Fortsat god dag
TheKrus
Jeg ved ikke, om det er en del af en "IHC-standardpakke", men IHC-systemet indeholder også data- og A/V-systemer, som gør, at man nemt kan trække fx antennesignaler, lyd og billede, telefoner m.m. til de steder i huset, hvor man har brug for det. Noget tilsvarende kan dog opnås, hvis man sørger for en grundig kabling med et centralt placeret krydsfelt og rigeligt med netværkskabler til de forskellige rum - noget, der efter min mening er et must i et nyt hus.

Med hensyn til, om man kan bruge fleksibiliteten til noget, så tror jeg, det er forskelligt. Hvis vi havde IHC tror jeg, vi ville have et stabilt setup i lange perioder, men vi ville helt sikkert sætte pris på muligheden for at ændre det (hvis jeg har forstået mulighederne rigtigt). Fx kan jeg sagtens komme i tanker om situationer, hvor man godt kunne tænke sig, at en vægafbryder påvirkede et andet lampeudtag end før, hvis man flytter rundt på møblerne. I et "gammeldags" system vil man jo ikke lave sådanne ændringer, fordi det er for besværligt.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
"Min" elektriker (autoriseret med eget EL-instalaltionsfirma) siger at IHC og IHCnet er for dyrt i.f.t. hvad man får for pengene - de 50.000-80.000 kr et komplet IHCNet koster får man ikke ifølge ham ikke igen ved salg. Han har selv traditionel el og alm. PDS cabling + alm. antenne - det samme har jeg fået lavet. Jeg har et et-planshus, men man kunne overveje IHC/IHCnet hvis man har et stort hus i mange etager. Elektrikeren siger at alm. kabling går aldrig itu, der er der risiko for ved IHC/IHCNET.
Der er sikkert andre elektrikere der mener noget andet.
Kan man leve uden?
Er det ikke bare bekvemmelighed?

Det må blive et klart JA til begge spørgsmål, men næste spørgsmål er om man selv synes merudgiften modsvarer den opnåede bekvemmelighed. Og her vil der nok til stadighed være forskellige meninger!

Nu hvor trådløse telefoner og trådløst LAN er udbredte og vi vel også snart får en trådløs løsning, der erstatter antennekablerne, så mener jeg kun det er selve brugselektriciteten, der er tale om.

De fleste vil nok hurtigt indrette sig med en fast løsning, sådan at der går langt imellem at man laver om på hvordan hver enkelt kontakt virker. Og de fleste vil nok også vælge ret traditionelle opsætninger (jeg gætter på at de fleste hurtigt vil blive trætte af at forklare gæster at man trykker to gange på kontakten til venstre for døren i entreen for at tænde lyset hele vejen til toilettet samt på selve toilettet). Men når der bliver rykket om på møblerne i stuen vil det være en stor fordel at man samtidig ændrer på hvilke kontakter, der slukker hvilke lampeudtag o.s.v. Og personligt ville jeg synes det var rart hvis man kunne slukke alt lys i et eller flere rum ved tryk på én kontakt.

Eller tænk hvis man havde en kontakt ved hoveddøren, der slukkede alt lys i hele huset samt slukkede for diverse makiner i stand-by (men uden at slukke køeskab o.s.v.)

Med andre ord - der ER og bliver en personlig afvejning af fordele mod prisen.

Torben
Annonce
Uha det går stærkt :wink:

først til Carsten, jeg har søgt men mener ikke at det gav mig noget, så jeg valgte at kaste et ? op i luften. :oops:

Og til alle
Jeg kan se at den gennerelle mening er at man skal overveje om udgiften vil stå mål med hvad det evt kan give af bekvemligheder og hvad angår netværk så er det komplet uinteressant, jeg er nu ikke den person der vil gører brug af WIFI, men er ikke bange for at lave en pds inst.

Jeg havde håbet på at der var nogen der havde en inst i deres hus ville komme med deres erfaringer og oplevelser.

Så tilbage til tænketanken biggrin

Michael

Jeg kiggede heller ikke efter på de søgeresultater, som poppede op på min skærm. Har lige foretage søgningen igen, og her er hvad jeg fandt:
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=5878&highlight=ihc
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=5310&highlight=ihc
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=1342&highlight=ihc
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=1169&highlight=ihc
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=967&highlight=ihc
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=644&highlight=ihc

Der må da være noget du kan bruge, det kan selvfølgelig være det allerede er sagt.

Mvh. Carsten.
Hej Carsten
Det var de samme indlæg som jeg har kigget på, det jeg nok mere eftelyste var nok erfaringer og gode indspark,
Jeg har snakket med en elektrikker som meldte ud at han ikke kunne se en brgrundelse til at smide det i et alm. hus hvis man ser på prisforskellen så kan man lave mange løsninger for mer prisen, som vil give de samme funktioner, så nu må vi jo se hvad vi finder ud af her.

Takker for jeres indlæg

Michael

Nej det er jo nok rigtigt, hvad elektrikkeren har sagt.

Hvad med at kigge på JørgenE's besvarelse på "fjernbetjent stikdåse"
Det var da en mulighed, men i et be/afgrænset omfang.

Mvh. Carsten
Hej Michael

Du skal gøre op med dig selv om det er et sted du har i sinde at blive boende længe, for du får med garanti ikke pengene ind for IHC systemet.
Din eletriker har ret, for mer prisen for IHC kan du lave mange andre smarte løsninger.
Nu ved jeg ikke om det er et typehus firma der skal bygge dit hus, og lave elinstallation, for hvis det er, så glem det, de er ALT for dyre, og de laver ikke en ordenlig løsning.

Søren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis