LCD TV

Jeg er på udkik efter et tv med lcd skærm og har fundet en 20" JVC model LT-20E50SU, men er i tvivl om en opløsning på 800x600 er nok
Jeg er heller ikke klar over hvad det betyder når der under specifikationer står PC-PIP.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe lidt

MVH

HSO
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej HSO: Jeg ved ikke hvad din JVC koster ? ALDI har dem en gang imellem til 3,999 kr. ( LG eller Medion ), som TV i soveværelset da er 800x600 rigeligt, men som fladskærm til computeren er det lige i underkanten, jeg kan forstå på dig at du skal bruge det som TV,så er det ligemeget med pip, det betyder vistnok Packaged Industrial PC ( Pc uden blæser eller anden køling ) kan du komme godt ind i det nye år mvh Benny.

Benny N.
Jeg mener også PIP betyder picture in picture. Tror nu 800x600 er nok det er som et alm tv der kører lidt under smile
Jeg er enig med de andre i, at opløsningen er høj nok - som TV vil højere opløsning snarere være en ulempe, da signalet ikke er til det - PAL-opløsning er 720*576, og der skal derfor interpoleres selv ved 800x600!

Jeg har også altid set PIP som Picture in Picture i tv-sammenhæng, og når der står PC-PIP betyder det sikkert, at du kan bruge det som pc-skærm og samtidig få vist tv-billede i et vindue - "ægte" PIP med to tv-billeder kræver to tunere, og det har det næppe.

Tilføjet: Jeg glemte lige, at 800x600 ikke er nok, når/hvis vi en dag får HDTV, men det har sikkert også lange udsigter. Der står lidt mere om de forskellige standarder her:
http://www.sattv.dk/artikler/satellit/hdtv.aspx

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Prøv for himlens skyld fjernsynet før du køber. LCD teknologien er jo generelt for langsom til levende billeder, og kun enkelte LCD skærme leverer et fornuftigt "actionbillede" i forhold til et traditionelt fjernsyn.

Et alternativ er selvfølgelig de dyrere plasmafjernsyn. De er nok i øvrigt faldet til halve i løbet af et år eller to, så hvis du kan vente vil du få en bedre billedkvalitet.
Annonce
Hej HSO.

For det første så betyder PIP - Picture In Picture og er blot en betegnelse for at du kan ses to programmer samtidig...hvis du skulle får lyst til det.

Der udover kan jeg kun sige at du skal selvfølge se rigtig fjernsyn på tv'et inde du køber det - levende billeder - der er ingen eller få mennesker som kigger på prøvebilleder i længere tid. Du skal heller ikke lade dig nøjes med DVD film...de har en finere opløsningen end rigtige programmer.

Endelig så vil jeg mene at 800x600 er for lidt. Det rækker til (SDTV) som er den standard der udsendes tv med nu. SDTV står for Standard Definition Television. Der er i midlertid allerede planlagt udsendelse i HDTV - High Definition Television. Her vil opløsningen stige væsentligt. Jeg ville derfor købe et tv som kunne vise en opløsning på 1280x1024 da dette vil være nok til HDTV. Så har man da sikret sig mest muligt i forhold til det som vi ved i dag.

Rigtig held og lykke med det - jeg håber du finder det rette for dig.

Med venlig hilsen

Jannik
Hej med jer alle.

Jeg prøvede med en anden åd omkring emnet men fik ingen respons... derfor kommer der lige dette tillægsspørgsmål til denne tråd :wink:

Hvad er det man skal kigge efter ved valg af fladskærms'tv ??

Der er forskellige skærmtyper, fx LCD TFT og PLASMA men hvad er bedst af disse teknologier ??

Der opgives ofte en opløsning i et antal punkter x punkter, men hvad skal man have her for at det er godt ?? Der tales også om en ny standard med høj opløsning, men hvor er grænsen for denne nye standard ??

Ud over dette tales der om der er en eller flere tunere i apparatet ?? Men erd et kun noget der skal bruges ved kigning af flere programmer samtidigt ?? ( PIP )

Hvilke kontrastforhold er acceptable ??

Hvilken lysstyrke skal man beregne som minimum ??

Er der fx nogle specielle standarder man skal sikre sig at TV'et overholder ??

Er der forskellig emærker man skal undgå ?? eller er alle lige ??

Der er ogsånoget medn "døde" pixels og hvor meget / mange skal man her acceptere før det påvirker det man ser på skærmen ?? Kan man sige noget om at disse død pixels skal fordele jævnt over skærmen ?? Eller kan man principielt opleve et område på skærmen der er total dødt og TV'et fortsat vi leve op til det der er kravene i garanti / reklamationsretten ??? Hvor meget skal man aceptere før der skal dækkes en ombytning / rep af skærmen indenfor den alm. garanti / reklamationsret på 2 år ?

Jeg tror vi er mange der godt vil have ridset nogle gode grundregler op for TV af den nye flad type.

MVH Njord
Jeg vil lige starte med at sige, at mine svar er rent teoretiske - jeg er ikke selv kommet længere end til at læse og undersøge (og bearbejde konen på finanssiden), så tag det lidt med forbehold for uvidenhed :wink:

Citat fra njord

Der er forskellige skærmtyper, fx LCD TFT og PLASMA men hvad er bedst af disse teknologier ??


Som regel har man ikke noget valg - store skærme er plasma og mindre skærme er LCD. Der er dog et vist overlap, vistnok på skærme på lidt over 30". Ud fra hvad jeg har læst i diverse fora kan man ikke utvetydigt sige, hvad der er bedst.

Plasma skulle generelt give et bedre billede, men skærmene afgiver meget varme (og bruger dermed også meget strøm), og så har de begrænset levetid, og ved den angivne "levetid" skulle de kun yde 50% af det lys, de kan fra ny. Der er meget med "generationer" indenfor plasma. De er vist nået til 6. generation skærme, og for hver generation forbedres skærmene, blandt andet med hensyn til levetid. De billige er ikke overraskende sjældent nyeste generation smile Desuden kan plasmaskærme "brænde fast", hvis de står med samme billede i lang tid.

LCD er samme teknik som flade computerskærme, og de har generelt dårligere farvemætning og kontrast og de kan trække spor ved hurtige scener, hvis responstiden er for høj. Til gengæld bruger de mindre strøm og bliver ikke slidt op på samme måde som plasma.

Jeg fandt lige disse sider (har ikke læst dem endnu):
http://www.shark-electronics.com/monitor-info/information/hvad_er_lcd.htm
og
http://www.shark-electronics.com/monitor-info/information/hvad_er_plasma.htm

Citat fra njord


Der opgives ofte en opløsning i et antal punkter x punkter, men hvad skal man have her for at det er godt ?? Der tales også om en ny standard med høj opløsning, men hvor er grænsen for denne nye standard ??


I det link, jeg lagde længere oppe i tråden står der lidt om de forskellige HDTV-standarder. Den højeste opløsning skulle være 1920*1280. Der er vist tale om amerikanske standarder, så jeg ved ikke, om det bliver det samme i Europa. DVD er som sagt 720x576, så her kan de fleste skærme følge med. Noget af det, jeg vil tro man skal kigge på er, om de er gode til at interpolere - hvis skærmen er 1280*768 skal den jo tilføje nogle ikke-eksisterende punkter til et 720*576 signal. Om man kan se det andet end ved at prøve skærmen ved jeg ikke.

Citat fra njord


Ud over dette tales der om der er en eller flere tunere i apparatet ?? Men erd et kun noget der skal bruges ved kigning af flere programmer samtidigt ?? ( PIP )


Ja smile

Citat fra njord


Er der fx nogle specielle standarder man skal sikre sig at TV'et overholder ??


Det er sikkert ikke det, du tænker på med standarder, men jeg har lagt mærke til, at der er meget stor forskel på, hvilke stik de forskellige tv har. Nogle har et enkelt SCART og composite video, mens andre har flere SCART, s-video, VGA, DVI samt component (som ikke rigtig bruges i DK). Hvis du overvejer at bruge TV-et som skærm til pc (evt. en HTPC - Home Theater PC) er DVI eller i hvert fald VGA en god ide. Ellers skal det jo bare have indgange for de apparater, du har stående - helst SCART med RGB, da det klart giver den bedste kvalitet.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis