at stå fader

en kammerat har spurgt om jeg vil stå fader til hans søns barnedåb,- og det er jeg selvfølgelig meget beæret over og vil jeg gerne.
MEN jeg er ikke medlem af folkekirken. Er der nogen der ved om der er regler på området der så "forbyder" mig at stå fader eller er det ligegyldigt?
mvh Jancar
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej du..
Der er slet ingen der spørger dig.. det blev ikke gjort med mig selv.
Fadderskabet indebærer, at du skal "overtage" opdragelsen i den kristne tro, hvis forældrene falder fra.
Det har vi jo alle lært om i skolen, så det kan du sikkert fint klare selvom du ikke er medlem.
Blot min erfaring.
hilsen
sniffer

Sniffer  
Helt enig, og at være fadder er nok i dag mere en ære man overdrager til en man betror noget ikke mange får lov til end et reelt behov.

Man behøver ikke at være medlem af folkekirken, men jeg mener man ved at vedgå sig fadderskabet primært siger ja til, at hvis alle andre dør eller bliver ude af stand til det, så har man ved dette "ja" pligt til at give barnet en kristen forståelse, og det kan vel være lidt svært hvis ikke man selv tror og vel også så forlorent.

Men da det efter min mening er uden betydning i dag bortset fra en ære, kan jeg ikke se man bør sige nej.

Sjovt nok, var det hverken dem der var faddere eller gudmor vi betroede vores søn til i et brev om hvad vi ønskede, da vi skulle på vores første rejse da han var lille, og dermed kunne forulykke begge to, for her var det nogle helt andre han ville få mere harmoni og god barndom, men her snakker jeg nu heller ikke om belæring om kristendom men om at stå for opdragelsen og tage sig af, og det giver selvfølgelig en forskel. Valget var dog ikke noget vi talte om med andre, men meget klart formuleret hvorfor vi ønskede netop dem.

Men man bør måske tænke på et sådant ønske, når forældrene rejser uden junior så andre måske vil tage hensyn til det.

Mvh. JørgenE
Min gode ven gennem ca. 20 år kom forbi og fortalte mig at han havde friet til sin kærste, hun sagde ja, også så er den del på plads biggrin
Men i samme åndedrag bad han mig om at være hans "bestman" eller forlover, som jeg tror det hedder på dansk, nu kommer mit problem - hvad forventes der af mig, skal jeg lave en sang eller holde tale??
Og hvordan i kirken?? jeg håber på lidt hjælp da jeg er helt på "bar bund" i denne sag. :oops:
Polter aften, den er jeg helt på det rene med, der bliver ingen udklædning eller salg af kys, kondomer eller hvad folk nu kommet på af underlige indslag - det skal være en "voksen tur" med masser af hygge og underholdning - men her vil jeg da også gerne høre et par gode forslag, jeg skal måske lige nævne at vi begge er omkring de 40 år :wink: og bryllupet skal afholdes om sommeren.

henrik1

Hej

Mig bekendt er en "bestman" noget man har i engelsktalende lande. Har aldrig mødt en sådan i Danmark. Der er ihvertfald ikke nogen rolle til "bestman" i vielsesritualet. Det skal jo selvfølgelig ikke afholde en fra selvat opfinde en "bestman" som man måtte ønske det.

mvh Anders
For at være fadder er der vist ikke noget krav om at skulle være medlem af folkekirken. Men jeg mener dog at der helst ses at mindst en af fadderne ( der kan jo være flere ) er medlem af folkekirken.

det er vist mest en tradition man holder i live.... eller skal vi sige en del af ritualet :lol:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis