brændefyr til koks / træ/ kul

Vi har et nyt baxi block 20 oliefyr med cirkulations pumpe til radiator kredsen .

hvad skal der til for at udvide med HERCULES STØBEJERNS KEDEL 29 KW http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/141_322 som kan tage træ,koks og kul

hvilken shunt kredsløb skal der bruges for at adskille brænde fyret og olie fyret fra hinnanden ,firmaet med brænde fyret har shunt / pumpe styringen men jeg ved ikke hvad der skal bruges .

hvordan styrer man brugen mellem de 2 fyre fx når man fyrer med koks / træ så skal den ikke køre på olie

hvad kræves der for at radiatorerne og brugs vandet kan køre på træ fyret ?

olie fyret har en extra varme kreds der ikke bruges som er beregnet til sol varme kan den bruges når olie fyret skal bruges som varme tank for træ fyret ?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Allerførst; har du overvejel om det i virkeligheden er en træpillebrænder du skulle have i stedet? Kender du www.pilleklubben.dk ?
Hvis du holder fast i fastbrændselskedlen skal den kobles på et system med åben ekspansion. Har du det? Har du en skorsten som er egnet? Selve sammenkoblingen af kedlerne kan gøres på flere forskellige måder. Personlig har jeg de to kedler stort set siddende parallelt med en cirkulationspumpe som gør at de bytter vand hele tiden. Det kører rigtig godt. En meget simpel måde at styre det hele på er ved at sætte oliefyrets termostat på den minimumstemperatur som dit cirkulationsvand skal have. Så kan du gå og fyre i løbet af dagen, når du så er gået i seng og temperaturen falder, tænder oliefyret selv.
Når du alligevel er ved at pille ved instlallationerne, har du så overvejet en akkumulationstank?
mvh Anders
Citat fra kewin lund

Hej

Prøv at kigge på www.biovarme.dk
De har tegninger af forskellige systemer til sammenbygning med 2 kedler/akkumulationstank m.m.
de har også et tilbud på kedel med beholder og styring.

Kewin.




når baxi fyret har en extra varme kreds så kan brænde fyret vel kobles derpå istedet for man skal ud og have en ny varmvands beholder til brænde fyret ?

ideen var at det ny fyr skulle stå ude i et rum der har forbindelse med garagen det er muret på ca 7"

brænde fyret må vel ikke side på den eks skorsten da olie fyret har en meget lav røg temp på ca 130" mener jeg

skal der ekspansions beholder på brænde fyret der er på olie fyret en 20L ?

på olie fyret har vi et vejr kompenserings anlæg fra danfoss ecl100 med 4 vejs shunt styring .

hvilken billig skorsten løsning findes der hvis den gamle skorsten som olie fyret sidder på ikke må bruges ?


hvad er brand kravene når fyret skal stå i et rum med 1 lags mursten er det en ide og lægge 100mm isolering på væggene og så gips er det ok brand sikring




vedr pille brænder ville det være smart men det vil kræve olie fyret skal flyttes ud i det lille rum i garagen
Jeg har to alm. kedler som er koblet sammen på en sådan måde at de laver varmt vand i den samme beholder. Der må du også kunne lave. Der er ikke noget i vejen med at have brændefyr og oliefyr koblet i den samme skorsten. Brændefyr kræver åben ekspansion. Tag en snak med skorstensfejerne inden du gør noget, det er nemlig ham der skal godkende instalationen, også det brandtekniske.
Med mindre du har adgang til næsten gratis træ ville jeg klart arbejde lidt videre med pillebrænderidéen. Komforten er betydeligt større og besparelsen på brændsel minimal hvis man skal betale for træet. Det lyder somom du skal lave en del om på instalationen, måske bliver det rent faktisk billigere hvis du i stedet sætter en pillebrænder på den kommende fastbrændselskedel og bibeholder din trykekspansion. Det er nemmelig ikke altid helt billigt at få lavet åben ekspansion.

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

Jeg har to alm. kedler som er koblet sammen på en sådan måde at de laver varmt vand i den samme beholder. Der må du også kunne lave. Der er ikke noget i vejen med at have brændefyr og oliefyr koblet i den samme skorsten. Brændefyr kræver åben ekspansion. Tag en snak med skorstensfejerne inden du gør noget, det er nemlig ham der skal godkende instalationen, også det brandtekniske.
Med mindre du har adgang til næsten gratis træ ville jeg klart arbejde lidt videre med pillebrænderidéen. Komforten er betydeligt større og besparelsen på brændsel minimal hvis man skal betale for træet. Det lyder somom du skal lave en del om på instalationen, måske bliver det rent faktisk billigere hvis du i stedet sætter en pillebrænder på den kommende fastbrændselskedel og bibeholder din trykekspansion. Det er nemmelig ikke altid helt billigt at få lavet åben ekspansion.

mvh Anders




tak for din mail.

Det er nemmelig ikke altid helt billigt at få lavet åben ekspansion


>>hvad betyder dette



jeg kan godt se fordelen ved pille fyret man slipper for at fylde på hele tiden man skal bare sørge for siloen kan tage til en uge


det at det der nævnes træ fyr er at vi får træ fra en fabrik ,men det bliver nu brugt i sommer huset



hvis baxien skal have pille brænder er det kun og flytte fyret ud i det lille rum og så forlænge rørene med pex rør samt skorsten røret hvilket vil være til og overskue

rummet støder op til bryggerset hvor baxien står nu


har du nogle alternative modeller til brændere der kan tage piller og hvad med siloen og sneglen ?
Annonce
Hej

expansionsbeholderen skal ved åben ekapansion være pladseret over den højest siddende radiator og fra fyret og derop må rørerne kun gå opad. Det er i en del tilfælde ret besværligt.
Hvormeget plads har du til pillelager? Sædvanligvis har man et mindre lager i fyrrummet på f.eks 500 l og så en meget større i et udhus.

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

Hej

expansionsbeholderen skal ved åben ekapansion være pladseret over den højest siddende radiator og fra fyret og derop må rørerne kun gå opad. Det er i en del tilfælde ret besværligt.
Hvormeget plads har du til pillelager? Sædvanligvis har man et mindre lager i fyrrummet på f.eks 500 l og så en meget større i et udhus.

mvh Anders


Til pillefyr kræver det også åben expansion ?

hvor meget udstyr skal man bruge ekstra til et pille fyr '+

hvilke pille fyr kan anbefales til en rimelig pris ,oliefyret vi har i dag er på 20kw og det er som sagt et baxi block 20 fyr
nogle pillefyr er godkendt til trykekspansion, andre er ikke, et alm fastbrændselsfyr skal altid have åben ekspansion. Hvis du har en skorsten skal du bare have en kedel (hvis ikke den du har kan bruges) ca 10.000 og et pillefyr til 15-20.000 og lidt til montering så 30.000 rækker langt. En rigtig god løsning er at lade oliefyret blive stående som backup. kig lidt på pillebrænderen bioline, den er smart. En roca kedel kunne også være et godt valg

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

nogle pillefyr er godkendt til trykekspansion, andre er ikke, et alm fastbrændselsfyr skal altid have åben ekspansion. Hvis du har en skorsten skal du bare have en kedel (hvis ikke den du har kan bruges) ca 10.000 og et pillefyr til 15-20.000 og lidt til montering så 30.000 rækker langt. En rigtig god løsning er at lade oliefyret blive stående som backup. kig lidt på pillebrænderen bioline, den er smart. En roca kedel kunne også være et godt valg

mvh Anders


tak for dit svar

jeg har været ude og kigge på de mærker du nævner men jeg er lidt itvivl hvad man skal bruge ,det som vi er på jagt efter er et alternativ til olie som pt er dyrt og fyre med nu

findes der færdige produkter lige til og montere ?

hvordan sker sammenkoblingen med olie fyret der skal vel ´noget termostat styret shunt haløj ind eller er det som tidligere skrevet paralel tilkobling til olie fyret ?

til stokergår jeg ud fra man ikke skal bruge akkumulerings tank ?



et side spørgsmål skal en olietank på 1200L fra før 1970 der står i en garage skiftes iflg de nye regler
hej

der er jo altid baxi multi heat se link http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/245_246/products_id/2257
ved ikke lige om den er godkendt til tryk ekspansion. Olietabken kan teknisk forvaltning hjælpe dig med et svar på. Sammenkoblingen mellem to kedler kan ske på forskellig vis. Den enkleste styring er at have 2 termostater, det til pillebrænderen står f.eks på 60 grader og olie fyret står på 50 grader. Min kedel til træpiller er koblet på returrøret om det varme vand køres ind i toppen af oliefyrskedlen. Har så måttet acceptere en ekstra cirkulationspumpe, som kører på laveste hastighed, på den måde er kedlerne altid samme temperatur.
Akkumulationstank har du ikke noget at bruge til hvis du har en pille brænder.

mvh Anders
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis