Plankegulv på plankegulv

Hej

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om mit nye hus fra 1913, hvor jeg vil skifte gulvplankerne på 1. salen. Strøafstanden er c/c 126cm og det stiller jo nogle krav til planketykkelse og/eller hjælpestrøer. Nu er jeg kommet til at tænke på, om jeg ikke blot kan montere et nyt plankegulv ovenpå det gamle gulv. Lyder det helt "godnat"?

Fordelen kunne vel være, at gulvet ville blive mere stabilt (hvor det i dag gynger efter for vægten når man går på det) og der ikke skal monteres hjælpestrøer. Jeg kunne vel så også "nøjes" med at købe nogle billigere fyrplanker på fx. 22mm i tykkelsen?

Jeg er helt med på at jeg så ikke kan isolere etageadskillesen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er det slet ingen som har en mening om dette?

Evt. om der burde lægges filt mellem plankegulvene?
Jo, men ikke en du kan li' sad .
Jeg mener du skal gå den hårde vej, og tage det gamle gulv op, lægge ekstra bjælker, for så at afslutte med den ønskede belægning.

Jeg tror ud over lamelparket på undergulv ikke meget til disse lag på lag kosntruktioner, bl.a. tror jeg du kunne risikere, at gulvet knirker når der gåes på det, også selvom der er mellemlæg af den ene eller anden art.

Du kan selvfølgelig også bare gå i gang, du vil skulle have noget filt el.lign. til at lægge i mellem. Det kan jo godt være, at du kan gøre mine forestillinger til skamme, og så må jeg jo tage den med biggrin

Mvh. Carsten
Hej

hvis der ik er råd i dit eksisterende gulv eller knirker kan du sagtens ligge det ovenpå , selvfølgelig skal du ha i tankerne mht til døre samt dine fodtrin om du evnt skal save af dine døre og hæve fodtrin , men du skal huske at ligge foam/filt først , eller's kan du risikerer knirken.

mvh Henrik & Tommy
Hej Bobcat - og velkommen på siden!

Vi lusker vist lidt rundt om emnet, og Carsten har ret for vi ved godt hvad man bør gøre, men det er stort arbejde, og en halv løsning kan jo også være en løsning, men måske ikke helt tilfredsstillende, men bedre end ingenting - så alting er et valg.

Mvh. JørgenE
Hej
Har selv været igennem de samme overvejelser. Besluttede mig til at lægge plankerne (solid eg) ovenpå det gamle gulv. Vi lagde et lag 300 gr. gulvpap imellem og det virker helt upåklageligt, ingen knirken endnu. Du skal huske at sørge for at dit gulv er plant men det siger jo sig selv.
God fornøjelse!
Annonce
Det er da næsten umuligt at de to typer træ/planker ikke giver sig forskelligt i forhold til fugt/temperatur.
Er det ikke et problem når man fastgør dem ovenpå hinanden?
Hej,
Jeg har lagt plankerne vinkelret på de gamle planker, ved ikke om det har noget at sige men gulvet bevæger sig kun parallelt med årene og der er godt med afstand til vægge. Ingen problemer endnu og gulvet blev lagt i sommer.
Mvh
Henrik
Jeg genoptager lige dette gamle indlæg. Kan man evt. afmontere de gamle originale gulvplanker, ligge gulvspånplader på strøerne og oven på dem ligge nye gulvplanker? Burde dette ikke give et fast stabilt gulv på trods af den lange strøafstand? Det virker umiddelbart lettere end at lave ekstra hjælpestrøer.
Hej jks

Har et gammet hus fra 1872 hvor der på 1 salen er lavet gulv så du foreslår i dit første indlæg.( nyt gulv ovenpå gammelt) Hvornår det er lavet ved jeg ikke men det knirker meget. Der er ikke noget mellem de to lag træ.
Nu er jeg selv gået igang deroppe og jeg fjerner alt det gamle gulv og lægger nye hjælpestrøer mellem de gamle strøer (130 cm). Når du først er kommet så langt som til at tage hele gulvet op er der ingen ben i at lave de hjælpe strøer så afstenaden ikke bliver så lang.

mvh

AM

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis