Gasinstallation.

Hej.

Jeg (vvs-manden) skal fjerne gasinstallationen i leiligheden og gå over til el.

Er der nogen der ved om man godt må kutte røret og sætte en blendeskrue i etageadskillelsen (grønn ring), eller om man skal fjerne ned til nærmeste delepunkt der er i brug (blå ring)?

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!

Det ved den AUTORISERED VAND OG GASMESTER, som du naturligvis har hyret til jobbet, ALT om.

Men der må ikke være "blindtarme" på gasrør, så det skal blændes af ved forgreningen.
Installationen skal fjernes ned til afgreningen.

Der må ikke stå "døde" rør i installationen. Dette forhold gælder normalt, uanset hvilke type der er tale om. (gas - vand - varme - køling - etc, etc)

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hejsa

Interessant emne, jeg overvejer ifm. en kommende renovering af køkken om jeg skulle droppe gas'en og gå over til induktion (el). Gas er utrolig godt til at lave mad på, men har hørt at induktion skulle være lige så godt mht. at kunne justere varmen lynhurtigt.

Spørgsmålet er dog, efter at man så har fået overtalt sin underbo til at hun skal have besøg af gas-/vandmester selvfølgelig på min regning, skal jeg så betale noget til forsyningsselskabet for at slippe for at betale deres abonnent - jeg tænker på en form for slut/straf-afgift eller er det nok blot at have gas mesteren ude og fjerne skidtet?

Overvejelsen er ikke kun gastronomisk med gas kontra el, men også økonomisk, da 60% af min sidste gas regning var abonnement. Desuden er det således, at hvis jeg beholder gas, så ville jeg nok ofre gasmesteren alligevel for at få udskiftet den gamle gasinstallation med en nyere model.

mvh
Troels
Jeg har hørt at det vil komme på et sted mellem 1000 og 1500,- alt afhengig af hvor meget der skal gøres. Man beregner 3-4 timer.

Jeg skal også gå over til induktion. Jeg har aldri prøvet det selv, men har hørt utrolig meget godt om det.

nogle links:

http://forbrukerportalen.no/filer/fil_komfyrtopper.pdf
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=4196&highlight=induktion

Årsagen til at jeg går over til det er som du siger, man betaler 420,- i året i målerafgift. Jeg skulle også bygge om køkkenet og udgifter til ny gasinstallation kom på ca. 5000,- og nyt gasdropinett 4995,- Der skulle også en ny el-tavle uansett, den er noget dyrere med induktionstoppen dog.

Dermed blev sagen enkel. Jeg er også træt af at gasen sviner så meget som den gør.

...................induktion:.................gas:

Gas inst.:.......1500,-...................5000,-
Kogeplade:.....6566,-..................4995,-
El-inst.:..........6500,-..................4000,-

totalt:............14566,-................13995,-

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Tak for oplysningerne og også tak for de vedlagte links.

Det gik udemærket med at læse det norske, selvom det minder mig om mine lektier, da jeg har matematik bog på norsk smile

Der er vist ikke andet for end når køkkenet skal renoveres så må gas'en ud og induktion'en ind.

Jeg afventer dog pt. men det kan ikke vare længe for både Frederiksberg og København skal have efterset deres gas installationer og så tror jeg også de kræver nyt af mig.

Hvad er årsagen til din nye el-installation? Skal det være 380v eller blot 220v?

mvh
Troels
Jeg skulle uansett have gjort om på el-tavlen og det ville koste mig ca. 4000,- Årsagen til at det bliver dyrere med induktionspladen er at den skal have 380/400V. Den kan sagtens køre på 230V, men skal da ha en 32A kurs, og da er jeg redd for at der ville gå sikringer i hoved-tavlen til alle lejlighederne i huset.

Du skal altså forsikre deg om at din el-installation kan klare det.

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis