Brændeovn - typegodkendelse?

Overvejer at skifte min Morsø støbejerns strålevarme brændeovn ud med en billig konvektionsovn. Ovnen bruges kun som supplement (især når det er meget koldt uden for - mere 8 graders frost) - jeg har billig fjernvarme. Jeg har set brændeovne i Tyskland til 300 euro som er større og bedre end tilsvarende i samme prisklasse herhjemme.
Men må man installere en ovn fra Tyskland - eller er der noget med typegodkendelse eller lignende der skal være opfyldt?
I disse EU-tider, så er en ovn godkendt i Tyskland vel også pr. automatik godkendt i Danmark?
Skal skorstensfejeren godkende den nye brændeovn selv om man ikke ændrer på skorstenen?

En anden grund til at jeg vil skifte oven er at den har skarpe kanter, udhæng og beslag/håndtag som ungerne ville slå sig halvt ihjel på hvis de faldt over i ovnen!
Overvejer at skifte min Morsø støbejerns... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

@pab1
http://www.skorstensfejer.dk/bygningsreglement.htm
"For DS-godkendte ovne gælder de afstande der står på ovnens mærkeplade, uanset de er større end de generelle afstandskrav.
Lodrette røgrør fra DS-godkendte ovne er afstanden 22,5 cm.
BEMÆRK: Gipsplader er klassificeret som brændbart materiale og skal derfor respektere sikkerhedsafstande."

Maling og tapet regnes ikke som brandbart - sjovt nok.

@Benny
Ja, det er da irriterende at du lige har fået den renoveret og nu har fået "skæld ud" af sjorstensfejeren.
Det er desværre en af ulæmperne ved at være gør-det-selv'er smile
Jeg har selv en 2140'er med DSmærke (hold snitterne væk), og så vidt jeg husker fik vi den for 4500,- (stålskorstenen kostede 10.000). Måske kan det betale sig for dig, at sætte den i den blå avis, og så købe en anden brugt?

Under alle omstændigheder vil det nok være smart at få det lavet lovligt - ellers kan du sikkert få problemer med forsikrigen, hvis uheldet er ude.

Jeg har hørt at nogle skorstensfejere accepterer en metalplade bag ovnen - meeen, det er vist heller ikke helt lovligt.

Mvh Thomas
Hehe Benny, det måtte jo komme.. Jeg har nu lejet en polak til at passe på den, for den står faktisk udenfor fordi vi er ved at renovere underetagen.. wink

Måske kan du få et knæk på din skorsten i stedet?
Citat fra ThomasB

Hej igen.

@pab1
http://www.skorstensfejer.dk/bygningsreglement.htm
"For DS-godkendte ovne gælder de afstande der står på ovnens mærkeplade, uanset de er større end de generelle afstandskrav.
Lodrette røgrør fra DS-godkendte ovne er afstanden 22,5 cm.
BEMÆRK: Gipsplader er klassificeret som brændbart materiale og skal derfor respektere sikkerhedsafstande."

Maling og tapet regnes ikke som brandbart - sjovt nok.

@Benny
Ja, det er da irriterende at du lige har fået den renoveret og nu har fået "skæld ud" af sjorstensfejeren.
Det er desværre en af ulæmperne ved at være gør-det-selv'er smile
Jeg har selv en 2140'er med DSmærke (hold snitterne væk), og så vidt jeg husker fik vi den for 4500,- (stålskorstenen kostede 10.000). Måske kan det betale sig for dig, at sætte den i den blå avis, og så købe en anden brugt?

Under alle omstændigheder vil det nok være smart at få det lavet lovligt - ellers kan du sikkert få problemer med forsikrigen, hvis uheldet er ude.

Jeg har hørt at nogle skorstensfejere accepterer en metalplade bag ovnen - meeen, det er vist heller ikke helt lovligt.

Mvh Thomas


Hej Thomas
Ja jeg må jo give dig ret i at det står der jo !
skal lige have undersøgt noget for der er sku noget der helt galt i laksegade confused Der står i ! BTV.32 ( brænd teknisk vejledning ) at lofter og væge skal være mindst af kl. 1 beklædning fx gipsplader osv. der er hvis nogen i div. styrelser der ikke er helt enige om hvad der skal være gældende wink men ja pt. har du ret ! jeg bøjer mig i støvet

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Citat fra pab1

Hej Thomas
confused Der står i ! BTV.32 ( brænd teknisk vejledning ) at lofter og væge skal være mindst af kl. 1 beklædning fx gipsplader osv. der er hvis nogen i div. styrelser der ikke er helt enige om hvad der skal være gældende wink men ja pt. har du ret ! jeg bøjer mig i støvet



Den er en almindelig fejlopfattelse, at BTV 32 er lov, det er den ikke - det er en vejledning, lovgivningen på området er bygningsreglementetwink

Med venlig hilsen

Fladder
dog er det altid fejeren som i sidste ende skal godkende... vejledning kan muligvis af nogle fejere tolkes som lov og så er man lige vidt.
Jeg har ikke aktier i Vento (linket) men der er en godkendelse fra skorstensfejerforeningen hvilket betyder at så er du sikker !
Ja BHN: Men er det et BS-60 produkt ? Min fejer siger nej, det hedder 100 mm gasbeton direkte på den brændbare væg, eller 75 mm 3 cm fra væggen.
Hvorfor sælger Vento et produkt der ikke er lovligt ?

Fejemanden foreslår jeg køber en ny Morsø 2140 ovn, klipper DS-mærket af og monterer mærket på den gamle ovn,da mærkerne ikke følger ovnene, så vil jeg spare ca. 8.000 kr til montering af den nye ovn.

Ja og så have en ny Morsø 2140 uden DS stående ude i i indkørslen.

Ja jeg vil gerne købe et DS-mærke til min ovn for 2.000-3.000 kr
Mvh

Benny N.

Jeg har netop skiftet den gamlestøvejernsbrændeovn ud med en ny, og sågar fået 2000kr for den gamle i skrotpræmie.

Du kan se hvordan jeg gjorde her, i en lille gør-det-selv video: 

https://www.facebook.com/byggemadse...mp;theater

MVH Mads


ByggeMadsen
www.instagram.com/byggemadsen
www.facebook.com/byggemadsenblog
www.youtube.com/channel/UCzrR44UerDzOnMYWHC8psoQ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også