Gulvvarme

El? gulvvarme under plankegulv! Absolut amatør søger hjælp!
Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?
Vi bor i lejlighed i en gammel etageejendom, og er i fuld sving med at renovere. Vi skal bl.a. have lagt nyt gulv da det gamle flotte fyrreplank desværre er nedslidt flere steder. I den forbindelse havde vi tænkt at lægge gulvvarme. Eftersom vores varme vand bliver opvarmet elektrisk kan vi jo ikke lave gulvvarme med vand. Eller kan man, hvis der installeres en cirkulationspumpe? Eller bliver det i så fald lige så dyrt som el gulvvarme??
Forhørte mig i det lokale Silvan eftersom jeg troede det var rimeligt enkelt med elmåtter, men blev belært at det ikke kunne bruges under massivt trægulv. Er dette korrekt? Der er solide gulvbjælker med ca 60 cm´s mellemrum.
Vil blive meget taknemlig for råd og vejledning.
Med venlig hilsen
Sankt
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal undersøge ved fabrikanten af gulvplankerne om de er velegnet til elektrisk gulvvarme. Problemet med elektrisk gulvvarme er at det hurtigt skifter temp. modsat vandbåren gulvvarme som varmer langsommere op og køler langsommere af.

Hvad type varme har i, i huset, er det el-varmen??? eller er det radiatorer med vand som medie????
Skønt med response -tak!
Vi har elvarme og elvandvarmer (stor).
Jeg ved at temp. max må være 27 under trægulv. Men problematikken er at beskeden jeg fik i Silvan var at det ikke var muligt med elvarme under massivt gulv fordi det skulle sømmes.
Vi skal have et massivt gulv og det skal lægges ovenpå de eksisterende bjælker. Det er ikke lægter, men en 160 år gammel konstruktion. Er vi simpelthen nødt til at hæve gulvhøjden i forhold til bestående. Altså, nødt lægge plader ovenpå bjælkerne, dernæst støbe elmåtterne ned m.m.
Men så har vi jo stadig problemet, ifølge Silvan, ved ikke at kunne lægge planker øverst.?????
Tak1
Tja - skovlen i Silvan foreslog ikke, at man kunne lade være med at lægge gulvvarmen over bjælkerne, men blot i mellem?

Anyway - tror du skal spørge direkte hos en af producenterne af elgulvvarme, for netop den hurtige opvarmning/afkøling kan skade træet, men det findes der garanteret råd for.

Husk at isolere godt under elvarmen - ellers overtager du også en del af din underbos varmeforbrug ;-)

Mvh.

Jan R.
Hej Sankt

Mine erfaringer er, at du må ofre lidt mere på trægulvet, hvis du ønsker gulvvarme, og resultatet skal holde.

Der findes forskellige produkter med div. låsesytemer etc., som betyder, at gulvet ikke giver sig. Men de er altså også mere bekostelige.

P.S. Gå til en tømmerhandel istedet for Silvan. Med 50 sandsynlighed har Silvan-manden givet dig et fuldstændigt eller delvist forkert råd
Hej Alle,

Har lige købt hus og en del af stuen er med klinkegulv med EL gulvvarme og den anden med bøgepaket. Vi skifter hele gulvet 60 kvm til trægulv, ASK. I midten af stuen er der både pejs og brændeovn ellers ikke nogen varmekilde udover gulvvarmen i ½delen af stuen.

Min tvivl går så på om jeg skal bevare det eksisterende gulvvarme af el(har en ide om at el varme er dyrt) under det nye gulv i ½delen af stuen eller om jeg skal skifte det ud med gulvvarme fra naturgasanlæget?
:?

Det kan også være en mulighed helt at fjerne gulvvarmen nu når der er en brændeovn og en pejs i stuen, men jeg har hørt at det er en god ide med en varmekilde udover for at undgå fugt i ydervægge?

Se billed

MVH

RSG
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis