Værdien af egen undervognsbehandling?

Hej

Min Polo fra 95 har gennem sit efterhånden lange liv fået undervognsbehandling ca hvert 2. år. Der idag ikke betydende rust i bunden overhovedet. Det var nu ved at være tid til en genbehandling og denne gang valgte jeg at nøjes med at sprøjte med en spraydåse fra biltema til 50 kr på de ret få steder, hvor man kunne at den trængte. Egentlig er jeg selv vældig godt tilfreds med resultatet, men hvad siger I? Kan man uden at blive "straffet" senere hen springe en gang professionel undervognsbehandling over en gang imellem og så supplerer selv?
Som en side gevinst fandt jeg 4 steder i relation til skærmkanteerne ved baghjulene med et rigtig grimt rustangreb i pladerne, det var i sidste øjeblik, men kunne reddes med nedslibning, grunding gange 2, lak gange 2 og noget rust beskyttelse. Disse 4 steder befandt sig så luskede steder at man ikke behandler dem ved en undervognsbehandling men heller ikke ser dem når man bare går rundt om bilen. Så jeg lærte da noget om værdien af at selv kravle en tur under bilen en gang i mellem.

mvh Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har som bilmaler den erfaring , har også arbejdet på undervognsværksted, at de første behandlinger er de vigtigste. Når bilen efterhånden har fåer nogle år på bagen , og derfor også nogle behandlinger , kan man med god samvittighed springe nogle behandlinger over og så selv gøre det som du gør, jeg gør selv det samme .

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej Anders - har gjort det samme som du på alle mine biler, hvilket har virket ganske udmærket. Har dog lært, at visse produkter går bedre sammen end andre, men alt andet lige er det bedre end at lade være :wink:

Min Polo ('97) har også fået turen med skærmkanterne - skyldes efter sigende en konstruktionsfejl (nåede lige akkurat at få den med under garantien)

Mvh.

Jan R.
Hej.
ganske god ide, med ikke at behandle igen, da du bare får et nyt lag tectyl eller hvad du nu bruger oven på det gamle, og det er ikke en sk-- bevendt, men gå lige bunden efter ,især ved de steder der er propper sat i bunden, der omkring vil der gerne komme rust, så skrab med et stemmejern, sprøjt med en tynd tectyl, og en tykkere ovenpå.
mvh. ole www.olesautoservice.dk
Har selv været på densad fjernede det overskydende med lugtfri petroleum/lampeolie

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder!
Tak for tipset. Det vil jeg afprøve...
Mvh
Malene

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Kan man tillade sig at svine lidt mere og har god udluftning kan en roterende stålbørste fjerne det stads.
Efterfølgende skal evt. gravrust tages med evt. en vinkelsliber + efterfølgende stålbørste. Dernæst en gang billig autolak og efter det er hærdet, en gang Tectyl.
Den fremgangsmåde har virket for mig.
Hej,
Og husk: rust kommer som regel indefra.. sørg for at få sprøjtet i paneler, døre, for- og bagskærme, bagagerum, støddæmpertårne osv. Hos eks. Harald Nyborg kan man købe en semi-prof sprøjtepistol med en lang tynd slange til næsten ingen penge. Når jeg laver en hel undervognsbehandling står den mig i noget der ligner 400 kr. i materialer ( tyk og tynd fra Merkonomen )- det tager lidt tid og sviner mega - men hvor har man det dejligt bagefter biggrin
1991 Toyota Supra 3,0 Turbo - 100 procent rustfri - og ja - jeg er udlært mekaniker også.
Mvh
Niels

Vangsoe
Vi har lige siddet og snakket om nødvendigheden af afrensning inden man går igang med selve påsprøjtningen. Vi har adgang til både hedvandsrenser eller alm højtryksrenser. Skal bunden være helt ren?
Hvilke produkter kan anbefales? Kvalitet i forhold til pris. Er produkterne fra Merkonomen lige så gode som "mærkevarene" Pava og lign?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også