Ny pensel

Hej
Jeg har købt mig en ny pensel og mener at jeg på et tidspunkt har hørt at man kan gøre noget ved den så malingen ikke suger ind i den så den bliver svær at gøre rent. Men hvad er det?
I øvrigt; hvordan slipper jeg af med de løse hår så de ikke sætter sig fast på det jeg skal male?

Pips
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sætte den i linolie. Olien suger op i hårene og forhindrer fremover maling i at gøre det samme. Metoden kan kun anvendes ved naturhårspensler hvor hårene jo er hule.

Mvh
gug
Se det var jo et dejligt brugbart svar, men hvordan ved jeg om min pensel har naturhår?
Den er sådan sandfarvet agtig og der er nogle mørke/sorte hår imellem. Kan jeg vove forsøget med en kunstig pensel også eller er der fare for at ødelægge den?
Kan jeg bruge den til vandbaseret maling også eller kan det blive et problem?
Et godt svar skaber åbenbart bare flere spørgsmål, men tro ikke at jeg ikke er taknemmelig. Jeg er da blevet noget klogere biggrin

Pips,

-med de mange spørgsmål....
Det kan ikke skade at sætte en pensel med kunsthår i linolie.
Det gør hverken fra eller til da hårene ikke er hule.
Du kan bruge den til både vand - og oliebaserede malinger når den er renset for linolien med terpentin.

Hvis du er bange for løse hår kan det hjælpe at "male" med den tørre pensel på et stykke ru træ. Jeg har gjort det et par gange med gamle pensler. De løse hår bliver fanget i træet.

Mvh
gug
Hej

Naturhårspensler (mest brugt er svinehår) fåes både som meget lyse og sorte, er du i tvivl, tag den med ned til farvehandleren, så kan han fortælle dig det, ELLER du kan næsten selv finde ud af det.
Pak penslen ud, hvis du slår børsterne op og ned af hånden og der knækker nogle hår af, så er det en naturhårspensel, hvis ikke, så er det med garanti en syntetisk pensel.
Under en produktion af svinehårspensler, bliver børsterne først kogt, derefter bliver de tørret på et vibrerende samlebånd, som hælder en lille ud til begge sider ^ (ikke så meget, men ideen) Da børsterne er tykke i den ene ende og tynde i den anden ende, så vil den ende som er tungest falde først ned, det er den ende som bliver sat fast på skaftet af penslen.
Men det sker ikke altid.
På en god oval naturhårspensel på 50mm, hvor der kan sidde en 15-18000 børster, kan det ikke undgåes, at nogle få af dem, er sat fast med den tynde ende og de vil knække af undervejs, hvis vi ikke gør den klar før vi bruger den.
D.v.s. vask den først, slå let til børsterne, således at de tynde børster knækker, stil den i et døgns tid i linolie, husk børsterne må ikke stå på bunden.

På en syntetisk pensel, er børsterne lige tykke i begge ender, derfor knækker de ikke af.

Så kommer spørgsmålet om religion:

Hvornår bruger vi så den ene, frem for den anden :?:

Hvis du bare vil sjaske noget maling på, og er ligeglad, så tag den der er nærmest.

En tommerfingerregel:

Olie maling (alkyd/linolie) brug en pensel med naturbørster.
Vandig maling (acryl) brug en pensel med blandede børster,
eller med syntetiske børster,
så farer du ikke helt vildt i junglen.

Colormann
du kan checke for naturhår ved at brænde et enkelt hår.
Futter det af og flammer op er det kunststof. Krøller det og lugter af brænt uld/ flæskesvær.... er det ægte hår.
Det der med linolien.... javist, men man skal ikke lade det tørre fuldstændigt meget.
Det bliver stenhårdt.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også