Oliefyr

Ja, så har jeg igen 10 spørgsmål til professorerne!! Nogle af vores venner har et hus med oliefyr - og har et kæmpe olieforbrug :shock: ! De har forhørt sig om - jeg tror det var et nyt oliefyr, men er ikke helt sikker :roll: 60000,- kr. Det har de ikke råd til, så er det jeg vil høre: Kan med købe et andet oliefyr f.eks i DBA og sætte på det gamle? (pris?)og hvor nyere skal det være for at bruge mindre olie end nuværende? (huset er fra 1973 tror jeg, og sandsynligvis også oliefyret) Kan man installere et oliefyr med fastbrændselkammer = kan bruges til træpiller el.lign uden, at skulle lave om på selve systemet, som vel er det der koster?? Det jeg er ude efter er nogle forslag til andet oliefyr eller noget som er billigere at fyre med og installere - alle foreslag er velkomne - gerne med en forsigtig prisforslag til f.eks installering - og det er vel billigst at finde noget brugt i f.eks DBA?!!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vibeke

Jeg er ikke ekspert på området, men jeg vil da gerne give mit besyv med.
Som udgangspunkt - alt kan lade sig gøre - det er kun et spørgsmål om prisen! Jeg tror ikke de vil være bedre tjent med et nyere (men stadig brugt) oliefyr. Den mængde energi man får ud af et oliefyr fra 1973 og fra fx 1985 vil nok stort set være den samme. Isoleringen i huset nok mere at sige. Hvor godt er huset isoleret? Fiser al varmen ud til fulgene og er det i virkeligheden der problemet ligger?

Du kommer selv med forslag til supplement i form af fastbrændselsfyr. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver nogle nye tilslutninger til centralvarmeanlægget samt muligvis en ekspansionsbeholder - hvis da ikke det allerede er installeret - det er det sandsyneligvis. En sådan tilslutning er overkommelig i pris. En sådan brugt fætter skulle nok være til at skaffe. As a matter of fact har jeg en du kan få - er netop ved at skifte til naturgas og får i denne uge (!) en fastbrændselskedel til overs. Den er i fin stand og skulle efter sigende fungere fint (vi har ikke brugt den i de 6 måneder vi har boet i vores hus). Hvis det har interesse, så skriv tilbage....

De bedste hilsner
TheKrus
Tjah selvfølgelig er det også isoleringen, men stadig uden at skrue op for fuld tryk bruger de meget!! Vi har f.eks selv naturgas og brugte også meget - vi har også dårlig isolering men step by step! vi fik så nyt naturgasfyr i feb. og jeg kan allerede nu se betydelig mindre forbrug selv om det er sommertid og lukket for radiarorerne. Nå det var lidt uden for emnet, men hvad tror du/I prisen er på ny installationer i tilfælde af fastbrændsel istedet for oliefyr? Det fastbrændselsfyr du har,Thekrus, kan det bruges til al slags brændsel - kul,træ,piller osv? Og hvad koster det? Jeg vil give det videre, da alt dette er på opfordring fra mig selv biggrin ikke vores venner. NB Jeg kan dog se du bor i Ballerup og vi i det sønderjyske!!
Der findes kedler, der både kan bruges til olie og fastbrændsel. Jeg er dog usikker på, om du kan montere en stoker til træpiller på dem, og jeg er ret sikker på, at de ikke øger effektiviteten!

men hvorfor overhovedet beholde olien?? Afhængig af, hvad den eksisterende kedel er for en, kan det være muligt bare at skifte brænderen til en pillebrænder.

I øvrigt lyder 60.000 for et nyt oliefyr som en helt vanvittig pris?

Hvor stort er det kæmpe forbrug? Da vi overvejede at skifte til naturgas fra en tudsegammel olieinstallation (oliebrænder på en gammel fastbrændselskedel) blev vi stillet 15% besparelse i udsigt af HNG ved skift til kondenserende gaskedel, og det ville ske på bekostning af varmen i vores kælder, så det er begrænset, hvad der er at hente på den konto, med mindre de har en utæthed, så olien løber ud i ingenting :shock: . Ved at skifte til træpiller i stedet sparer vi i nu ca. 40% (olieforbrug 4500 liter/år). Skiftet har kostet ca. 25.000 i alt, men jeg har også lavet det meste selv (inkl. silo til pilleopbevaring).

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
60000,- det må være for både kedel og oliebrænder (fyr) monteret. Selve oliefyret koster fra ca. 6000,- vil jeg tro. Sidst vi monterede komplet kedel og fyr for en kunde, kostede det omkring 34.000,- kr incl. 4 mtr. stålskorsten.

Det er ikke lovligt at montere et brugt oliefyr, men mange gør det alligevel. Men man kommer ikke udenom at få det justeret af en prof.

Man kan ved VVS-Grossisten købe et stoker anlæg (pillefyr - fastbrændselskedel), hvorpå man også kan montere en oliebrænder, feks.: Tatano K2202 ca. 20.000,- kr. Jeg har selv et sådant anlæg og det er vi godt tilfreds med.
Hej igen, Vibeke

Ja, den geografiske afstand fra Ballerup til sønderjylland kan nok godt blive et problem - jeg ved ikke hvad PostDanmark tager for at sende en pakke på 600kg....

Anyway - jeg ved ikke præcist hvad det kan forbrænde, men jeg formoder at piller og træ vil fungere fint. Jeg har ikke nogen dokumentation på den, men kan sende nogle billeder til dig hvis du ønsker det. Send mig en mail, hvis det har interesse.
Du (eller en anden for den sags skyld) kan få det kvit og frit - mod at du selv henter det (eller betaler for fragt til det jyske).

mvh
TheKrus
Annonce
Thomas - du må ikke hænge mig op på noget, men jeg vil tro omkring 5-6000 l. Det SKAL ikke være nyt oliefyr - jeg spørger til alternativer smile Jeg er som sagt ikke sikker på om tilbudet var for nyt oliefyr eller nyt fastbrændselsfyr, men prisen var 60000 - derfor spurgte jeg om der skal mange ændringer til installeringen af f.eks fastbrændsel siden det var så dyrt! Ingen der har et bud på hvad en installation vil koste på f.eks et brugt fastbrændselsfyr - nu har jeg jo lige fået et godt tilbud af thekrus :wink: Hvor svært er det at lave det selv- og må man?Det gjorde du jo Thomas, så lovligt er det vel :wink: Noget helt andet er at de har snakket om brændeovn, men der tror jeg kun det vil hjælpe på underetagen(hus på 176m2 to etager) og en skorsten er jo heller ikke helt billig - den koster jo mere en selve brændeovnen - dem kan man jo få til ingen penge.
Nu har jeg lide forhørt mig - prisen på de 60000 var for et stokerfyr + en større vandbeholder med elstart om sommeren. En stoker kan man vel få fra omkring 20000 dvs det koste ca. 30000 for installering(mere) da beholder med elstart vel max koster 5000??? Nogle som har et bud?
Du kan sagtens komme til at betale 40.000 for et komplet stokerfyr (et Baxi Multiheat koster 58.000 som listepris, 40.000 hos www.billigvvs.dk), og så er de 60.000 nok ikke helt ved siden af, når det også skal monteres, og der skal sættes varmtvandsbeholder på!

Det jeg gjorde var en mindre operation, hvor jeg satte en pillebrænder på den eksisterende kedel. Jeg må indrømme, at jeg ikke undersøgte, om det var lovligt selv at gøre det, men jeg spurgte teknisk forvaltning, om det skulle godkendes, og fik det svar, at hvis jeg installerede ny kedel skulle det godkendes - så det gjorde jeg ikke. Skorstensfejeren har kigget på det og sagt god for det, men jeg har ikke noget på skrift.

Afhængig af, hvor stor deres eksisterende vandbeholder er, og hvilken træpilleløsning, de vælger, kan de godt beholde beholderen og køre pilledrift hele året - det koster så vidt jeg har kunnet regne ud ikke mere, men er lidt mere besværligt, fordi man så ikke slipper for at tømme aske om sommeren.

Kig evt. på forum på www.pilleklub.dk. Der står rigtig mange gode ting, men desværre er forum fuldstændig håbløst, så det er meget svært at finde informationen sad

Mht. ændringer for at installere fastbrændsel: I princippet er det jo "bare" at tage rørene af det gamle fyr og sætte dem på det nye - i praksis skal der nok flyttes nogle rør, men det kan ikke være alverden, og det er det lukkede system (med mindre den gamle kedel har indbygget brugsvand), så jeg kan ikke se, at det skulle være ulovligt selv at gøre det. Hvis der er lukket ekspansion skal det muligvis laves om, afhængig af valget af pillefyr.

Er der i øvrigt Isokern i skorstenen? I modsat fald kan det vist godt være en stor spildkilde.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis