Ulovlige rør i badeværelset??

Jeg har for nylig købt et rækkehus, og besluttede i forbindelse med indflytningen at skifte toilettet på badeværelset.

Selve udskiftningen af toilettet gik sådan set fint nok, men vandrøret fra gulvet til cisternen måtte imidlertid skiftes i forbindelse hermed.

Ved udskiftningen af dette vandrør skulle der tages en flise op fra gulvet.

Dette afslørede, at vandrørene er samlet under gulvet i badeværelset (der er ført vandrør til brusebad, toilet og håndvask).

VVS-manden oplyste, at dette var ulovligt, idet vandrørene skal føres separat fra det sted i huset, hvor vandet kommer ind.

Er det korrekt, at der er tale om ulovlige VVS-installationer, såfremt vandrørene er samlet under gulvet i badeværelset???

I bekræftende fald; Hvor lang tid har dette været i strid med reglerne om føring af vandrør til badeværelser?? 5, 10, 15 eller 20 år??

Jeg spørger fordi, at jeg tror, at rørene er lagt i perioden fra 1994-1999.

Jeg håber, at der er en venlig og kyndig person, der kan besvare dette spørgsmål.

Mvh.
Søren Madsen

Med venlig hilsen
Kim Petersen
www.togforum.dk
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Indført i Dansk Ingeniørforenings norm for vandinstallationer DS 439-2. udgave i 1989- citat " Der må ikke anvendes samlinger i ikke-udskiftelige installationer i bygninger".
Om installationen er ulovlig som sådan er vel i bund og grund et definitionsspørgsmål, men afhænger meget af installationstidspunktet.
Hvis installationen er lavet før, må man i nødvendig udstrækning udskifte og nedstøbe nye fittings igen, fordi man ikke kan forlange, at folk skal udskifte deres anlæg fra før dette tidspunkt.
Har du en ejerskifteforsikring så kunne det være den dækkede hvis ellers der er tale om en ulovlig installation..

Bare en tanke

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis