Hul til flagstang

Jeg har fået en flagstang og i følge monteringsvejledningen skal jeg grave et hul på 35x35x95 cm. I dette hul skal jeg så støbe belsgat til flagstangen.

Er der en smart måde at grave dette hul på? Jeg tænker på, at det er et forholdsvis dybt hul i forhold til bredden. Det er da svært med en spade eller skovl.
Jeg kunne selvfølgelig grave hullet bredere, men så skal der jo også meget beton/cement i.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge et pælebor - det kan du leje i det lokale byggemarked eller du må se om der ikke er en på vejen der har et du kan låne en times tid!

/hans
ikke hvis man bruger et pælebor med ø 35cm så laver det et hul på ca 35cm

Rolf lo

Spild af tid at køre ned og låne et pælebor (som de formentlig ikke har i den dimension). Hvis ellers korden er uden alt for mange rødder og sten, tager det under 10 min at grave det hul med en spade (når du er kommet lidt ned bruger du spaden til at løsne jorden med og "trækker" jorden op langs siden af hullet).

Mvh.

Jan R.
Til janR

jeg vil godt se dig trække jord op af et hul på 35x35x95 med en spade der er lidt over 1 m lang, det er ikke bare lige, det meste fornuftige er da at bruge et pælebor eller en pælespade til den slags.

/Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Annonce
Jeg overvejer at låne et pælebor i måske 14 cm Ø og så lave 4 huller ved siden af hinanden. Derefter kan jeg vist rimelig simpelt grave resten af jorden op.
@Pema
Du er hermed inviteret til Holstebro :wink: - lavede fire huller af den slags for 14 dage siden. Blev brugt til at montere telefonpæle i, så diameteren har været ca. den samme.
Skal da gerne indrømme, at de sidste 20 cm ikke er det nemmeste, men det går (man er nødt til at lægge sig ned og holde ved spaden nede i hullet).
Desuden kan man jo snildt lave hullet lidt større og lave en pæn afgrænsning for oven med forskalling, når man støber i hullet.

Mvh.

Jan R.
Du kan løsne jorden med spaden, og ta' det løse op med en kloakrenser
hvorfor ikke grave et stort hul(så lille man nu kan med en spade 8) ) lave en forskalling i noget gammelt træ man har læggende på 35x35 cm, fylde beton i og fjerne forskalling efter et par dage.......bare en ide smile

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Ja da jeg gravede mit hul til flagstang fundamenete brugte jeg en kabelspade, og en af ungernes skovle... Og så ellers ned på maven for at få jorden op...

Da min jord er meget leret tiog det noget tid... Men blev ganske godt.
Mit hul skulle vist have dimmensionen 40x40x100. Men stangen er også en 10m glasfiberstang med vippefod. Det er praktisk, fremfor den gamle type med en stolpe. Og fiberstangen er langt lettere at lægge ned alene, eller rejse igen.

Problemet med at grave en større hul og så lave en forskalling er at du efter støbningen skal komprimere jorden sammen omkring den støbte klods... Det er ret besværligt. Og desuden vil de færeste af os jo have større hulle ri græsplænen end nødvendigt :wink:

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis