Naturgas

Et spørgsmål jeg aldrig hører er, hvor mange år leverancen af naturgas vil holde.

Vi står overfor alternativet, at skifte elvarme ud med naturgas, men holder den kun f.eks. 10 år kan det ikke betale sig.

Jeg synes at have læst, at vi har gas til omkring nævnte 10 år, og hvad så?

Mangler der ikke en lidt mere langsigtet prognose, så man ikke laver en investering på et forkert grundlag, eller husker jeg forkert?

Mvh. JørgenE

Og så en lille oplevelse:

Vi havde en naturgas-mand ude for et par år siden, ønskede ikke at se huset, og han gangede og dividerede på sin regnemaskine uden nogen mening, hvor jeg flere gange lagde mærke til, at han trykkede på "C" tasten, og kom frem til et mærkeligt 0,1245 -resultat, hvor han så forkyndte overfor os, at vi ville spare ca. 30%, og det også var det normale i forhold til el. Dybt useriøst, da han ikke kunne nævne noget om udgiften til etablering af centralvarme, så efter at have fået en kasse med haveredskaber "som gave" droppede jeg tanken.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen

Hvor mange år der er gas til i vores del af nordsøen ved vist ingen !! Husker de de gamle beregninger over oliereserverne, hvis de havde hold kørte vi alle cykel og hestevogn igen. Jeg er ikke bange for forsyningssikkerheden som sådan. Vi er såvidt jeg husker bundet sammen med resten af europa, med diverse rørledninger og der vil i tilvælde af manglende reserver i vores del af nordsøen blot hentes gas fra andre leverandører. Hvad angår prisen er vores gaspris kunstig høj da den skal holdes i samme niveau som olieprisen, med alle mulige og umulige afgifter.
Så hvis det er et spørgsmål om fprsyningssikkerhed tror jeg ikke du løber nogen nævneværdig risiko.

Jeg har selv gas i både mit nuværende og i mit gamle hus, det fungerer fint er rent og fylder ikke meget. Hvad angår prisen så ligger forbruget jo på linie med olie, men er vist lidt billigere.

Et alternativ er jo stokerfyret, men der er næsten ikke noget at spare hvis man skal købe træpiller. Træpillerne forhandles i stort omfang kun af oliefirmaerne og de har skruet prisen op. Hvis du vælger et stokeranlæg så vælg et der kan fyre med alt muligt, træflis, olivenkerner, korn, kirsebærsten osv osv. Så opnår du en uafhængighed af prisen på den enkelte brændselstype.

Men bor du i et gasforsynings område har du sikkert ikke lov til at vælge andet !!

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Jørgen

Forsyningssikkerheden ville jeg bekymre mig så meget om. Danmark er tilsluttet et stort europæisk gasnet og handler gas med andre lande. Dernæst er Nordsøen langt fra helt udforsket - så der gemmer sig nok mange store gasfelter derude.
Derimod er der mening i at regne på økonomien i at skifte fra El til Gas.
Jeg har set nogen tilbyde en konvertering for 50.000 kr. (inkl. 6-7 radiatorer). Dette er inkl. det tilskud staten yder.
Der er nogle ret afgørende faktorer der bestemmer om en konvertering kan betale sig.
Her er nogle af dem:
Har du brændeovn og bruger den meget?
Hvor godt er huset isoleret?
Hvor længe vil du blive boende i huset?
Har du en tilgængelig kælder/ krybekælder hvor der kan trækkes rør?
Hvad er din udgift til opvarmning p.t.
Hvad kan du evt. selv lave?

Jeg er netop ved at færdiggøre vores eget nye varmeanlæg og har mange gode råd til jer på denne side. Jeg har projekteret og monteret hele anlægget selv. Dog har en VVS'er udført gastilslutningen for mig. I alt har det kostet mig ca. 40.000 kr.

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 13-09-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis