Så er det tid for at sætte Hvidløg og Jordskokker

Så er efter året klar... og det er tid for at sætte nogle af de vigtigste afgrøder i køkkenhaven...

Dels er der jo udplantningen af de nye jordbærstiklinger.

Og så er tiden til at sætte hvidløg der.. det bedste udbytte giver det at sætte disse om efteråret. Du sætter enkelt fed og de vokser sig stor i løbet af næste sommer. Men allerede her i efteråret starter de på væksten... Mine er 10-15 cm høje allerede. Jeg prøver med alm. hvidløg fra grønthandleren, det skulle vare ok at anvende disse. Og de er begyndt at spire kraftigt.

Men vigstist er det jo at forberede Jordskokkebedet... Lave en plantekasse/højbed. Ellers vil du aldrig slippe af med jordskokkerne igen.
Jordskokkerne bliver høje 2-3 meter, og ligner solsikker en del. De er frostsikre og man kan bruge dem rå fint snittet i salat, kogte, i suppe, i rodfrugt blandinger. Husk blot at de kun skal koge kort. Selv bruger jeg den også gerne i rodfrugt blandinger der kommer i ovenen som en bund under forskellige fisk...
Jordskokkerne er rasende dyre hos grønthandleren, men er enormt nemme at dyrke selv. de gror gerne i en rimelig muld blanding men er ikke specielt kræsne.
Rodfrugterne ligner lidt ingefær men er nødeagtige i smagen.
Du kan opbevare dem i en pose i mindst en måned i køleskabet. men bedst er at grave dem op lige før du skal bruge dem. Og kun ved risiko for at du pga frost ikke kan komme i jorden tager du en portion ind i køleskabet.

Efterår er plantetid :lol:

MVH Njord
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De der jordskokker, hvad puttes i jorden, hvor købes disse, og hvornår er de klar hvis de startes nu?
Kan huske jordskokker fra tiden ved mors kødgryder, som en delikat spise, der nok er havnet i glemslens hul i min tid i lejlighed, men nu kunne det da være sjovt at genopfriske..

Peter
Vi tager vel arven med os fra forældrene eller??? :?:
Jeg har aldrig smagt jordskokker... :oops:...så njord.....
du må indvie de uvidende i anskaffelse-dyrkning og brug..
Tak biggrin

Hilsen
Sniffer

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis