Drivhus

Vi har et drivhus på cirka 270 kvadratmeter.
Er der nogen der foreslag til hvad man kan avle i den.

Noget som er rimeligt enkelt--Sygdomme-pasning og som måske kan give lidt afkast. :roll:

Med venlig hilsen

Søren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren.

Jeg er stadig mundlam over 270 kvadratmeter drivhus. Når jeg tænker på, hvad jeg propper ind på mine 9,9 kvadratmeter, sååå.

Det første, der falder mig ind at putte i er vin. Himrod er en grøn, stenfri, sød drue, som jeg godt kunne finde på at have mange af, hvis jeg havde pladsen.

Men hvad spiser I til dagligt af frugt og grønt?
Det er jo selvfølgelig nok lidt sent nu, men der er jo mange muligheder:
Agurker, tomater, peberfrugter og så ved jeg ikke helt med de to næste, men mon ikke, det også vil gå med auberginer og squash.

En vin eller flere er også dejlige at ha'.

Kan man ikke også have held af at have div. salater tidligt på året?
Men agurker og tomater burde være sikre vindere i et drivhus af den kaliber.

Mvh. Carsten
Citat fra Carsten Weye

Kan man ikke også have held af at have div. salater tidligt på året?

Mvh. Carsten


Helt sikkert. Jeg såede salat i marts i år (for at snyde dræbersneglen, som stadig var i vinterdvale da) og fik dejlig sprød hovedsalat.

Og jeg har allerede købt frø til en drivsalat, som hedder Vicky hos http://primafroe.dk, som jeg skal eksperimentere med allerede fra februar næste år for at se, hvor tidligt, jeg kan få den igang.
Annonce
Meloner kunne være et bud og jordbær vil være modne væsentligt tidligere end på friland.

Iøvrigt er jeg OVERHOVEDET ikke er ret meget misundelig cry .

MVH
Kim

MVH
Kim
Citat fra "Anjins-Honey"

Vi har et drivhus på cirka 270 kvadratmeter.
Er der nogen der foreslag til hvad man kan avle i den.

Noget som er rimeligt enkelt--Sygdomme-pasning og som måske kan give lidt afkast. :roll:



color=red]Jo 270 kvm er rigtig nok. men men det jeg lige som savnede det var sådan lidt spørgsmålet : Rimelig enkelt og som der ikke så let går sygdom i og let pasning. Altså en eller højest 2 slags i huset, men ellers tak for den hurtige respons, men der må være flere foreslag biggrin

Og er der nogen der ved om man kan dyrke trøfler-?

Med venlig hilsen

Søren
Jo, men du skrev også "afkast" for øvrigt, hvad med champignon, kan det ikke også lade sig gøre :?:

Mvh. Carsten
Den størrelse indbyder til semikommerciel produktion.
Og så ville jeg kikke på de lokale afsætningsmuligheder.

Er der mulighed for opvarmning af drivhuset?

Til familiebrug er det alt for stort, og du må plante noget der passer sig selv.
fx 50 vinstokke ville skaffe dig allle de druer der skulle til for at forsyne omegnen med selvlavet vin.

Delfinen
270 kvadrtmeter, det er dog utroligt, det er 4 gange så meget som mit sommerhus, som vi købte for at få mere plads. Det kan man da ikke lige få ved et uheld, så I må da vide hvad I skal bruge det til. Hvad med at udleje det som selskabslokale?

Når du snakker afkast, er der jo ikke noget der kommer af intet, ud over lommeuld, hvis du vil dyrke tomater til salg ved vejkanten skal du jo stadig passse og plukke tomaterne. En ide kunne være at dyrke tidlige jordbær til gourmet restaurenter eller måske starte en produktion af danske ferskner, det ville da være en nyhed som nok kunne afsættes til en god pris. Ferskner kræver ikke opvarmning om vinteren, og drivhuset vil give ekstra varme så frugterne vil få god smag. Men der skal vandes, beskæres, og tjekkes for utøj.

Og selv om du planter ferskentræer, eller vin vil der stadig være plads til en konfirmationfest under de blomstrene træer.

Hvis du prøver at præcissere hvad det er du vil med drivhuset vil du måske få bedre hjælp: Er du til økologi eller er det OK at sprøjte, hvor meget arbejde vil du lægge i huset og hvad forventer du når du snakke afkast, er det et fuldtidsarbejde at passe huset, eller skal det ordnes når du kommer hjem fra arbejde. Trøfler og champignon kræver masser af frisk hestemøg, bare tanken om hvor meget lort der skal skovles ind i et 270 m2 hus hvert år for at få nok så nogle svampe er for mig totalt uoverskueligt.

Trøfler er der forsøg med at dyrke på friland i DK, om det blev til noget kan jeg ikke huske, prøv at google det.

Stadigvæk... 270 kvadratmeter... min urtehave er på 10.

Green

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis