Maling til Radiator

Hej,

Jeg skal have malet mine radiatorer. Hvilken type maling er det bedst at bruge, terpentin baseret eller vandbaseret?

På forhånd tak,
kml

kml
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag og køb noget radiator maling der er beregnet til det, de fås i ethvert byggemarked og enhver malerbutik..
Der er ingen grund til at bruge olie maling. Køb en vandfortyndbar maling beregnet dertil.

Maler du med pensel skal radiator være kold,så malingen når at flyde godt sammen.

Tynd evt. maling en smule for bedre sammenflydning.
Hej

Det pæneste og mest holdbare resultat, får du ved at bruge radiator spraymaling.
hellere 4-5 tynde lag, end 2 tykke.
skiftevis vandret og lodret.
Det er også langt det hurtigste, max 5-10 min.
Hvis du vælger at male det på, så brug en vandig, for en terpentin maling gulner ekstemt.

Colormann
det er svært at være uenig i colorman's holdning til spraymaling, men husk på at, hvis du vælger denne løsning skal du sørge for at dække rummet rigtig godt af. Der lægger sig en tynd støvsky af maling i rummet og det pynter jo sjældent på møblerne. cry

Min erfaring (og min lokalemalermester) siger mig at spraymaling bliver flottest men er ofte komplet umuligt at arbejde med hvis rummet ikke er helt ryddet og gulvet dækket godt og grundigt.

Så fat penslen og kom igang :wink:
det er svært at være uenig i colorman's holdning til spraymaling, men husk på at, hvis du vælger denne løsning skal du sørge for at dække rummet rigtig godt af. Der lægger sig en tynd støvsky af maling i rummet og det pynter jo sjældent på møblerne. cry

Min erfaring (og min lokalemalermester) siger mig at spraymaling bliver flottest men er ofte komplet umuligt at arbejde med hvis rummet ikke er helt ryddet og gulvet dækket godt og grundigt.

Så fat penslen og kom igang :wink:
Annonce
Ja spraymale er uden tvivl det bedste-dog har jeg ikke gode erfarringer med spraydåser.
Mest fordi den jeg har prøvet gulnede meget hurtigt.
Det store pluds er at det er nemt at male i alle kroge,hvad kan være næsten umuligt med pensel.
Det er en rigtig dårlig ide at male radiatore, men når du nu har sat dig for det, skal du huske og slibe godt og grundigt, og mal med en god dækkende maling og kun en gang, da tykke lag maling holder på varmen.
Her kan der da ikke være tvivl: Oliemaling(terpentinbaseret)

Vandbaseret får den til at ruste, og er ikke så fleksibel som nødvendigt ved kold/varm.

Og husk at det er pænest med halv/helblank til rør og radiatorer.

klassikeren
Som maler går det da ganske udmærket med vandbaseret maling.

Har alldrig været udefor en reklamation pga. rust.

Men skader på radiaotor hvor den gamle maling er slået af kan give rust.

Når man sliber en radiator må man aldrig slibe helt ind til jernet så ruster

radiatoren også.
Hej


Kan kun gi kagepigen fuldstændig ret.
Uanset om der kommer et vandig eller et terpentin produkt på, en ubehandlet metal overflade, ruster denne.
Hvis endelig "man" er inde ved en ubehandlet overflade grundes denne først, med en rustgrunder.
Et vandigt produkt er fleksibelt og blødt, mens et terp. produkt er hårdt og skørt, samt gulner ekstremt.

Colormann
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også