Vindtæt Pap

Hej jeg skal til at isolere vores ydervægge med lægter,50 mm isolering,dampspærre og så 2 lag gipsplader. jeg har ladet mig fortælle hvis jeg ligger et lag vindtæt pap(Håndværkerpap) allerførst så får jeg aldrig fugt i træværk og isolering.er der nogen der har erfaring med det :?: :?: :?: tak
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du vil igang med er formodentligt en indvendig isolering af dit hus.
Er denne antagelse korrekt ??

Hvordan er ydermuren bygget op ??

Er der tale om en almindelig murstensvæg uden isolering ?? En massiv mur ??

Har du andre problemer med denne en den manglende isolering ?? fx fugt ??

MVH Njord
Hej njord

Det er en alm. murstensmur men hulmuren er kun 3 cm. har fået af vide af et isoleringsfirma det ikke kunne betale sig at hulmureiso... men bygge en 50 mm isolerende gipsvæg indefra. tongue
vi får fugtpletter på væggene over panelerne i nogle rum om vinteren.
så var det jeg hørte det med vindpapet så fugten ikke kommer ind til
isolering og træværk. :?: :?:
Håber du har et svar .
på forhånd tak
flab biggrin
Hej Flab, hvad med en varmvæg fra Danogips; http://www.danogips.dk/dok/9_62_varmvaeg.pdf

Jeg ved ikke rigtigt med hensyn til vindpappet. Jeg har det selv bag en skalmur, og det er gjort fast på en bagved liggende konstruktion, som er isoleret med 200 mm, men helt inde bag en dobbelt mur?????

Det er derfor jeg tænkte på varmvæggen, der står godt nok et eller andet med fugt, men en hurtig snak med Danogips kunne sikkert afklare, om det er forsvarligt at anvende produktet.

Mvh. Carsten
10 mod 1 på, at fugten kommer indefra, dvs. pga. dårlig isolering kondenserer fugten i luften på det koldeste sted, typisk forneden og særligt hvor luften står stille, f.x. bag møbler.

Under alle omstændigheder vil jeg fraråde vindpappet, det har ingen funktion (fugt trænger jo fint igennem det). Du kan evt. sætte murpap bag lægterne, hvis du vil sove bedre.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Helt enig med Jan R. Fugten kommer ikke udefra, men fra indvendig komdensering. Er indervæggen godt isoleret, sker dette ikke. Vindpap bruges til at vindtætne udvendige træbeklædninger, der naturligvis aldrig kan være helt tætte.

klassikeren
Først vil jeg sige tak for alle jeres svar.
som jan skriver med fugten kommer indefra, skulle vi have fået styr på det nu. har lige fået isoleret gulvet med 220 mm flamingo,gulvvarme og støbte gulve i alle rum. Før var det trægulv uden isolering under( fra 1910) og som jan skriver kom fugten bag møbler sååå.
jeg vil undlade pappet og så bruge murpap bag lægterne.
Så tak alle sammen for jeres svar/hjælp.

Med venlig hilsen

Flab
Hvis der ikke er et ordentligt fundament med en murpap der skiller mellem fundament og muren kan fugten komme nedefra...
Da det er et gammelt hus er jeg næsten 300 % sikker på at der ikke er en murpap mellem fundament og selve muren. Og hvid der så ikke er et egentligt fundament og huset ligger i et fugtigt område eller joden udenfor komer over det der egentligt er soklen. Fx. ved at gulvet er sænket på et tidspunkt kan man fint opleve fugten komme udefra...
Men måske nok mest sandsynligt at den kommer inde fra.

MVH Njord
hej njord
det er en kampestenssokkel og gulvhøjden ligger ca 40 cm over jordhøjde.
da vi støbte gulve isolerede vi også ud mod soklen så vores problem skulle vel være løst nu ???

MVH FLAB
Nej, det er ikke sikkert. Det Njord mener er, at jeres indervæg skal være adskilt fra soklen med murpap, som forhindre opstigning af fugt fra sokkel, der hjælper det ikke at isolere gulvet ud mod soklen, det vil stadig kunne gi' fugtskjolder.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis