Cirkulationspumpe til brugsvand

Hej

I forbindelse med bygning af nyt hus er vi blevet anbefalet, at få monteret cirkulationspumpe til det varme brugsvand, da der bliver langt (ca 14 m) fra teknikskabet til det bagerste bad.
Spørgsmålet er så hvordan dette så bliver bygget, - med 2 strenge fra hvert brugssted eller er der blot tale om 1 streng hvor der cirkulere varmt vand hele tiden ved hjælp af pumpen ??

Venlig hilsen

Mondi :roll:
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, sådan har jeg også hørt det. Vores er 1 strenget, og da vi bruger ca. 10 liter vand før det varme kommer til vores store badeværelse, ville jeg have pumpe på, så jeg tror du har helt ret også mht. at det så bare cirkulerer i streng2, og hvad det koster har jeg ingen ide om, men noget må det vel koste, hvis man kun bruger varmt vand en gang om dagen på et badeværelse.

Mvh. JørgenE
Glemte lige at skrive, at når der er tilpas langt, kunne det måske være et økonomisk alternativ at få en el-vandvarmer monteret i selve rummet på f.eks. bare 30 liter til et bad. En Metro koster vel 1,5 tusinde + installation, og når jeg rører ved min er det ikke meget varme der bliver givet væk til omgivelserne.

Mvh. JørgenE
Hej

Jeg forstår ikke helt brugen af 1 og 2 strenge i denne tråd. Måske har jeg ikke helt fået rigtig fat på det, men kender kun de to begreber fra centralvarmesystemet, altså varme til radiatorer og ikke varmt brugsvand.
Sådan som jeg forstår opbygningan af det der tales om, er der tale om en kreds til cirkulation af det varme vand. Herfra har man så korte stikledninger til de forskellige aftapningssteder for varmt vand. Husk i øvrigt, at få den kreds isoleret rigtig god og få monteret et tænd- og slukur, der er ikke ret mange der bader mellem kl 23 og 05. Dels sparer man strømmen til pumpen og samtidig mindskes energitabet ved afkøling af det varme vand.

mvh Anders
Hej!!

Jeg vil anbefale at du får lavet et ekstra sæt fordelerrør i nærheden af det bagerste bad, cirkulationen skal så være koblet på det "varme" fordelerrør i denne gruppe.

Det vil være en god ide at få monteret en pumpe med timer, da der jo ikke er nogen grund til at pumpen står og sluger dyre el-kroner i de perioder hvor badet ikke bliver brugt.

Du har vel Aut. VVS-montør til at lave arbejdet eller hvad???? Nå men husk og få monteret kontraventil, på cikulationsledningen, så der ikke slipper koldt vand ind denne vej.
Til cirkulation af varmt brugsvand bruger man en løkke, eller en dobbeltstreng med en pumpe på, der sørger for, at der altid er varmt vand fremme ved aftapningsstrengen.
Det koster watt til pumpen og varmetab i løkken.
Hvad giver det?
varmt vand efter 2 sekunder i modsætning til 30.
+ 30 sekunders koldtvand spild, der spares.
Det kan jo beregnes om det er prisen værd, men i virkeligheden er det et luksusvalg: man vil ikke vente, ventetid er ikke kvalitetstid. Man vil heller bruge tiden på noget andet, foran fjernsynet måske?
Da jeg have valget, valgte jeg ikke pumpen og det lynhurtige varme vand.... og fandt ud af at det passede fint at lade ungernes plasticbadekar fylde , først med koldt, senere med varmt, mens de fik klunset af. Det var jo heldigt.

Delfinen
Annonce
Det er vist ikke tilfældigt at sådan en løkke kaldes en millionærløkke. Det er dyrt i varmetab (pumpen kan da ikke koste mange kr i el?) Men det er dejligt, ikke at skulle vente.

Vi har sådan et system, som jeg gerne ville slukke for, men fruen kræver at det er tændt! Der er 7-dages slukur på, så det kun kører mellem 5.30 og 7.30 samt 16-22.30 på hverdage og 8-22.30 i weekenden.

Jeg ville gerne lave et sammenlignende eksperiment, så jeg kunne regne ud hvad det koster, men det kræver jo at jeg skal slukke for pumpen i en periode - og det må jeg ikke sad

TS
For IKKE at have systemet kørende hele tiden, med tab af varme gennem rør og strøm til pumpen. KAn man lave et andet trick, der giver komfort i 90% af brugstilfældene... Man forbinder loftslyset til cirkulationspumpen... Nu vil det kun koste strøm og varme tab når lyset er tændt... Og på de fleste badeværelser er det vel almindeligt at man tænder lyset når man er der 8) Eller kan en bevægelses sensor klare tænd og sluk af cirkulationen på det varme brugsvand....

Luksus er dejligt, specielt når det ikke koster alverden :wink:

MVH Njord
Til Njord,

ja, jeg har også overvejet de to muligheder, du nævner (de har tidligere været bragt på bane her i LDS, jeg husker ikke lige af hvem). Men dels har jeg det problem at badeværelset er på 1. sal og pumpen er i kælderen, så det er lidt besværligt at forbinde den til en eller anden form for kontakt i badeværelset. Desuden går der lidt tid før det varme vand er cirkuleret rundt i hele systemet.

TS
Hej med jer! Jeg ville lige registrere mig for at gi min kommentar med,men inden man er færdig har njord jo skrevet det man ville sige.Det er nemlig en rigtig smart løsning,det med at køre det med lyset på badeværelset.Skal det være en rigtig spareløsning,kan man jo tilføje et tidsrelæ der slukker igen efter f.eks.5 min.

Hilsen søren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis