Sofabord i egetræ med plet

Hejsa

Mit sofabord i egetræsfiner med massivt egetræ som kant har sig en sort plet (se billedet).

Nogen, der har erfaringer med at fjerne sådan en grimrian?

Bordet er vidst ikke behandlet før..
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og et luftbillede af bordet..
Hvis ikke det er lakeret, så har jeg prøvet at tage fin ståluld og gnide forsigt på pletten til den var elimineret, og det tager så fint at du kun går igennem hvis du bliver ved.

Husk at støvsuge/tørre meget grundigt af, da ståluldspulver ruster hvis der kommer vand på senere, og det er straks værre at få af.

Mvh. JørgenE
Jern farver eg. Det gør garvesyre (og jern fra rødvin også), skimmel og salmiak laver samme sorte pletter.
Du kan blege det af med brintoverilte, evt klorin.
Du kan fjerne det med slibning, ståluld, sandpapir eller et skarpt glasskår.

jeg anbefaler, glasskår--> slibning korn 180 eller mindre--> derefter linolie, som det ser ud til at bordet er behandlet med.

Delfinen
Har du nogen idé om hvad der har forårsaget pletten? Det kunne muligvis hjælpe med at idéer til at få den væk.

Og hvad er bordet bahandlet med? For mig ser det også ud til at være oliebehandlet, men det kan vist let snyde på et foto.

TS
Ingen idé, har just fået det. Ligner jo lidt skimmel, men formen antyder måske en flaske..

Jeg ved heller ikke hvad det er behandlet med. Det virker meget råt, som om der har været lak på og det just er blevet slebet ned..
Annonce
Nå, men så ville jeg nok følge Jensens råd! Slibe det, og derefter behandle det med lak eller olie, alt efter temperament. Jeg ville vælge olie.

TS
Ups, jeg glemte lige... pas nu på ikke at bruge for groft sandpapir! Du skulle jo nødig slibe igennem finéren.

TS
Ok, tusinde tak for de hurtige og kompetente svar!
Jeg har haft lignende problem med mit egetræsfiner bord. Jeg vil foreslå en let slibning, hvorefter du søber det ind i syrefri vaselinolie ( sådan noget til bl.a. symaskiner ) Hjemme hos mig blev det med et godt resultat.

Iøvrigt, er syrefri vaselinolie det mest perfekte produkt til hårde hvidevarer med rustfri / alluminium front, hvis man vil fjerne de konstante " fingre" og bevare en pæn blank front.

MULLE.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis