Digital kamera

Hej godtfolk biggrin

Med el den gode hjælp, jeg gennem tiden, har fået her på siden, er jeg ikke i tvivl om, at I vil hjælpe mig her igen.

Jeg skal nu til at købe et digitalt kamera til hjemmebrug. Men hvilket ?

Jeg har ladet mig fortælle, at alt over 3 mega-pixels er unødvendigt, hvis ikke jeg ønsker at lave store plakater eller lignende. Er jeg her fejl-imformeret ?

Hvad betyder det, når der i en brochure står fx. 3 gange optisk zoom og 2 gange digitalt zoom ?

Jeg har fundet nogle kameraer i Bilka, se her http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/D6671E602FA2E0F7C1256EED00263632/$File/side23.pdf


Kan de anbefales, eller har I andre gode råd ?


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Christian, prøv søgefunktionen, det har været debateret flittigt før biggrin !

Mvh. Carsten
Hej

Mange digital kameraer er faktisk forbavsende gode idag. Og så er de alligevel ikke ens. Hvis du skaffer jyllandsposten fra den 5/8 er der en god artikel med sammenligninger mellem forskellige modeller. Når du har læst den er du klar til at købe. Prøv evt det lokale bibliotek
Optisk zoom er det vi kender fra et alm kamera, det billede du tager med brug af optisk zoom har stadig det samme antal pixler som før du brugte zoom. Digital zoom betyder at du zoomer ind men samtidig mindskes antallet af pixler i dit billede. Optisk zoom er altså best. Digital zoom er egentlig også det som du kan gøre hjemme ved computeren når du zoomer ind på et billede. Så vil du opdage at billedet bliver mere grynet jo mere du zoomer svt at billedet består at færre pixler.

mvh Anders
Hej

Jeg har for kort tid siden købt mig et Sony DSC-W12 digitalkamera.
Det er et kanon kamera. 5,1Megapixel og 3xoptiskzoom og lidt digitalzoom. Optikken er et Carl Zeiss Og det er noget der betyder noget. De billigste kameraer kører med noget der ligner en "Colabund" og det forringer væsentligt. Og ikke mindst er der en 2½"skærm bagpå. En masse programmer og indstillingsmuligheder og mulighed for at lave videosekvenser osv.
Det eneste negative er at det bruger Memorystick duo eller pro og de koster lidt meget...
Det har også en funktion som kendes fra spejlreflekskameraerne. tryk aftrækkeren halvt ned og der stilles skarpt helt ned og billedet tages.
Ikke den lange tilfældige evnte tid der oftest var på de lidt ældre og billige kameraer. Den gemmer billedet hurtigt på kortet.. ret lækkert.

se evt lidt på disse links
http://akamera.dk
http://www.bizrate.com hvor der er links til test
www.edbpriser.dk

Husk at der kun følger et 32MB kort med og det er ikke meget.. Jeg har et 32mb, et 128mb og et 256mb kort til mit.... Jeg har købt det hos en fotohandler, her fik jeg en rimelig total pris for hele pakken... Det var ikke dyrere end det havde kostet over nettet incl fragt osv.. ( her kun sammenlignet med danske netbutikker )

Mit kamera er en model W12 men det er identisk med W1, der dog kun er med et sætbatterier ( mit er incl 2 sæt ) og en læderbæltetaske.

Merprisen fandt jeg var OK... Men teknisk er de identiske.

PS købt evt en beskyttelsesfilm til at sætte over skærmen... Det gjorde jeg da det blev anbefalet... Den slaags små fif får man ikke i en netbutik smile

Kig også gerne på biblioteket.. De har en del magasiner og der er sikkert nogle med diverse tester.. Fx digitalkamera eller digitalfoto samt forskellige svenske og tyske magasiner om emnet.

Hvad angår hvormange megapixel vil jeg anbefale 5.1 da kameraerne koste kun lidt mere og du kan her lave gode bileder op til ca A3.
Digitalzoom er i princippet værdiløst... du kan lave samme trick i forskellige billedbehandlingsprogrammer. Det er den optiske zoom der tæller....

Spørg bare hvis der er yderligere du gerne vil vide

MVH Njord
De billigste jeg kender til at lave billeder efter digitale optagelser...

1,25 kr / billede ( 10*15 cm ) uden startgebyr :shock:

Og så er de faktisk ret flinke :wink:

MVH Njord
Meget enig med Njord. Har de seneste uger støvet alverdens danske og udenlandske hjemmesider igennem for kameratests og min konklusion er følgende:

Køb så nyt kamera som muligt (introduktionstidspunkt). Der er det seneste år sket så utroligt meget med processorer og teknik, at en model fra sidste år er "håbløst" forældet. Selv den fineste optik hjælper ikke, hvis kameraet ikke kan oversætte til et ordentligt "digitalt" billede.

Stort eller lille kamera. Som ved almindelige kameraer, får du ikke alverden i zoomfunktion med et lommekamera. Spørgsmålet er, om du har behov for det zoom?

Hastighed. En del ældre kameraer taget "en evighed" om at blive skudklar og er desuden langsomme om at tage billedet. En evig irritation.

Nem betjening - næsten alle kameraer kan tage gode billeder, hvis man vil bruge tid på at indstille dem ordentligt. De fleste af os kan bare ikke finde ud af det - og har da slet ikke tid til det, når svigermor er ved at falde ud af vinduet ;-). Kameraet skal gerne tage gode standardbilleder.

Mit valg faldt på HP R707 - men kunne lige så godt have været Canon Ixus 400/430 (får bedre kritik end den nyere 500) eller Minolta Dimage Z1/Z2 (mellemstort kamera). Blev helt ærligt så forvirret, at jeg til sidst bare skulle have taget en beslutning....

Få et stort hukommelseskort med til - 256 mb er fint til 5 megapixel, 128 til 3 mp (selvfølgelig afhængig af forbrugsmønster og vane). Et ekstra batteri/opladelige batterier er altid godt!

Se evt. de danske sider digitalmagasinet.dk og taenk.dk.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Rigtig stor tak til Jer alle. I har været meget behjælpelige, endnu en gang.

Jeg er blevet klogere på de forskellige zoom's, og vil nu søge på de angivne link's.

mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
...forresten. Har i nogen meninger om kameraerne fra Bilka (førnævnte link) ?

Her er linket igen: http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/D6671E602FA2E0F7C1256EED00263632/$File/side23.pdf


mvh.


Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Prøv at se på om de pågældende kaneraer er testet tidligere...
Så se på hvor gammel disse test er!! Er de mere end et år gamle er kameraene principilet forældede..

Bilka ligger generelt inde med kameraer i den billigere ende og her sker der hele tiden en masse..... Priserne falder og ydelserne stiger....

I Bilka skal du nokikke forvente en speciel fagligbetjening :oops: Det kan du forvente i en fotohandel...

Find et eller to kameraer du specielt er vild med find prisen på nettet og beslut dig hjemmefra for en maks pris og gå så ind hos den lokale fotohandel...

Spørg om hans bedste pris på produktet, incl de hukommelses kort du skal have med... Se om i ikke kan blive enige... Fx fik jeg nogle gavekort med på fotoarbejde da jeg købte kamera... OK pengene fik fotohandleren i kassen med det samme men jeg ville jo have købt fotoarbejde for et lignende beløb i løbet af kort tid... Han sikrede at han fik denne omsætning i egen butik... Og vi blev begge glade....

Men det er jo som meget et spørgsmål om handelstalent....

Så gå ikke efter yngstelærlingen, men butiks ejeren eller bestyreren... Så kan du handle og han kan straks sige yes eller no til den pris du tilbyder...

På samme måde som når du ellers forhandler pris i butikkerne...
Det kan man med fordel gøre i stortset alle butikker..
Fx har jeg fået rabat i Jem&Fix...

Mit princip er : hvis man ikke spørger får man ikke rabat.....

Husk: "Sparet er tjent"

MVH Njord
He he - Christian. Vedr. linket til Bilka, så søgte jeg så sent som mandag efter Kodak kameraet. Så vidt jeg husker blev det introduceret august sidste år, hvor det - i en engelsk test - performer virkeligt godt. I mine øjne er problemet "sidste år".
Du kan evt. teste priser på kelkoo - der er gode rabatter at hente ved de "EURO-bale" firmaer som f.x. Pixmania. Jeg valgte dem nu fra, for det kan give problemer ved garantirep. m.v.

Og selvom jeg næsten er overbevist om, at Njord har aktier i "foreningen af danske fotohandlere" :wink: :wink: :wink: så må jeg give ham ret - du kan få nogle rigtig gode handler hos dem (de kender jo også internet-prisen, hvis de ellers kan deres metier).

Mvh.

Jan R.
Det har jeg ikke... Altså det med aktierne...

Men jeg kan fortælle jeg var i to fotobutikker... Efter at have kigget på priserne og udvalget i vinduerne.. I den første havde de ikke det kamera jeg havde tænkt mig Sony W1 men fortalte mig om de præsice forskelle mellem dette og W12.. der er ingen ved selve kameraet bortset fra farven og trykket...

I en anden butik ville de sælge mig w1 for mere end hvad jeg gav for w12 modellen og ud over dette fik jeg rabatkuponer for 300,- på fotoarbejde til senere brug...

Så der er stor forskel på hvad det vil koste i de forskellige butikker...

min pris var ca 400,- over hvad jeg kunne få kameraet til i en fransk internet shop... og det er ikke nok for mig hvis det giver problemer.. Og med et kamera med mange funktioner var mit krav desuden en brugsanvisning på dansk.. og det tvivler jeg på at jeg ville få hos en fransk internetbutik...

Men bøger og fx rundsavklinger og en del andet køber jeg gerne på nettet og også gerne i udlandet...

8)

MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis