DAB radio - er der nogen faldgruber ??

Hej med jer alle smile

Jeg overvejer at købe en DAB radio.
Er der nogen her der har gode/dårliger erfaringer ???
Jeg har tænkt på en transportabel model i stereo. Og een med indbygget Fm radio. Hvad er kvaliteten af det modtagne signal ??
Er det bare godt eller er der noget man skal passe på ??

Jeg har ingen behov for at den kan spille vildt højt.
Men gerne at den kan tages med under armen.
Den vil sikkert komme til at bo en del af tiden på kontoret og så ellers komme med på værkstedet og i haven samt til stranden osv...

Hvad skal jeg vælge ??
Hvor er prisen rigtig ??
Er det fx tyskland ??

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord.

Mangler også en DAB til køkkenet og kontoret.

Men når jeg kigger mig omkring virker de allerede forældet, for hvem vil investere i en radior med cd, når cd er på vej ud og vel de fleste PC'ere i dag har en DVD-optager og derved kan overføre en masse CD'ere til een DVD?

Mvh. JørgenE
Vi købte en DAB radio i "transitorradiomodel" for et par måneder siden. En Pure Evoke 2. Den kan også tage FM. DAB er rigtig godt, god lyd, ingen støj og flere gode kanaler, bla. jazz, klassisk, pop, rock, litteratur mv.

FM-delen i radioen er til gengæld ikke værd at råbe hurra for, men her fra 1/12 er det ligemeget, da P1, P3 og P4 også kommer på DAB. Vi er meget tilfredse, men du skal være opmærksom på , at det stadig er i sin opstart, det er ikke hele landet der er lige godt dækket ift. modtagelse (her i København er det selvfølgelig i orden), men der er steder i det mørke Jylland, der ikke er god dækning endnu. DR har link til kort , der viser dækningen. Indtil videre er det også kun DR, der har DAB-kanaler, så hvis du har hang til lokalradioer mv., kan du kun modtage dem, hvis radioen også har FM.

For HIFI-fanatikere er DAB omtvistet, fordi lydkvaliteten er afhængig af hvor meget plads, der gives til hver kanal (Bits/sekund). Kvaliteten kan være i CD-kvalitet, men jo flere kanaler, der gives plads til, des mindre plads til hver kanal. Så vidt jeg ved prøver DR pt at give rimelig plads til musikkanalerne, men der er nogle som ikke er helt tilfredse. For os har det ingen betydning, da vi bruger den som køkkenradio.

Men som sagt, vi er meget glade for vores DAB-radio. Vi gav 1500 for den i Hifiklubben, men den er vist igen steget til 2000 hos dem. Du kan sikkert finde den billigere på nettet.
Hej Njord: Hvor svært kan det være ???????????, gå ind på www.nordini.dk, der er ca 200 DAB radioer, til bil,hjemmet eller haven,venstre klik på dem, så får du at vide hvad de kan eller ikke kan,+ hvad de koster mvh Benny N.

Benny N.
Annonce
Hej

Jeg har forlængst fået en DAB radio, det blev en lettere retrolignende model af fabrikatet Intempo model PG - 01
Det tager DAB og FM ganske fint ( hvis der altså er signal ) der er sleep funktion og vækning. den kører både på batterier og lysnet. der er 4+4 forudstillelige programmer, hvilket jo egentligt er alt for lidt ! Der er masser af FM programmer at vælge mellem nu, og der spåes 1 - 2- 3 hundrede DAB kanaler i fremtiden, og så bliver det jo svært at vælge...

Antennen er en rigtig solid model, der kan tages af for at tilslutte et antennekabel ! eller udskifte antennen ( hvilket ofte er et dårligt punkt på transportable radioer )

Men en fin og velfungerende model. Jeg er glad og tilfreds med den. Kan anbefales !

MVH Njord
Hej faldt lige over en hjemme side hvor de tester DAB radioer, måske lidt sent men bedre sent end aldrig.

http://www.eaid.dk/eaid.php

mvh steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis