PEX-rør

Hej LDS'ere

Jeg har købt et hus med delvist færdigrenoveret 1. sal og er derfor ved at gøre tingene færdige. På den ene gavlmur er der opsat 2 radiatore. den første forbundet med PEX rør i rør som er isoleret og herfra er der vidreført i kobberrør til den anden. PEX-rørene ligger bare langs væggen, men når jeg får isoleret og opsat gips-væg skal disse ligges ind i væggen. Problemet er der hvor PEX-rørene skal komme ud af gips-væggen da disse er monteret direkte på den første radiator vil jeg få et temmeligt stort hul i væggen hvis jeg ikke gør et eller andet.

Desuden vil jeg gerne have rørene mellem de 2 radiatore skjult i væggen. I stedet for som nu hvor de ligger uden på væggen og vil være i vejen for fodpanelet.

Jeg har været inde og se på diverse sider om emnet, men kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg skal lave det. På Wirsbo.dk (http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Radiatorrxr_Pex/3_10.pdf) ser det ud som om der er skjulte samlinger i gulvet/væggen, det troede jeg egentligt ikke var lovligt. Er der nogen der ved hvordan det skal laves? Hvad hedder de fittings jeg skal bruge?

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!

På centralvarme må der godt være skjulte samlinger, men det er ikke smart hvis man ikke kan komme til samlingerne. Har du ikke mulighed for at trække rørerne inde i en skunk?? Der findes også diverse paneler til Pex rør, som erstatter fodlisterne
Hej Smeden

Tak for svaret.

Vi har fjernvarme det er vel i denne forbindelse, at betragte som centralvarme?

Nej jeg kan ikke lave det i skunken da det er en gavl-mur, som jeg vil opsætte isolering og gips på.

Vil det sige at hvis jeg laver en del af fodpanelet så det kan pilles af uden brug af værktøj, så er det i orden? Og kan jeg evt. bruge Wirsbo-pex fordelerrør inde bag panelet? Og så bare trække røret direkte ud gennem gipspladen eller skal jeg bruge nogle Wirsbo Koblingsdåser?

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis