reparation af ror

Er der nogen som har erfaring i at bygge/reparere ror til en mindre sejlbåd (drabant22), tænker at rustfri stål må være nummer 1. Mit problem er specifikt at der er slup mellem rorbladet og rorstammen, og jeg er usikker på hvordan man reparerer det, og på hvordan mit ror i det hele taget er opbygget, inde bag fiberen, altså hvoledes bladet er fæstnet til stammen. MVH Jens
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke din forklaring.
Rorstammen er den lodrette del det drejer om? Right?
Roret er pladen der styrer vandstrømmen?

Er stammen, akslen af rustfrit... kan du jo svejse tingene sammen,
Men hvad er egentlig gået i stykker?

Delfinen
Umiddelbart kan jeg ikke se noget forklaringsproblem, med hensyn til ror og stamme.
Iflg. Jennes forklaring, er det selve rorfladen af glasfiber, der har løsnet sig fra rorstammen, højst tænkeligt af rustfrit stål.
At svejse rustfrit stål sammen med glasfiber ihenhold til Jensen's forslag, er dælme svært, nok snarere komplet umuligt.
:wink:
Nå nu forstår jeg. Næ glasfiber kan ikke svejses.

Ny glasfiber. Opretning af beslag.

Delfinen
Hej Jennes.

Dit ror er som du selv beskriver det, et af glasfiber med en rorstamme af rustfri stål.
Se hvis du tjekker glasfiber roret vil du se at det er to skaller der er støbt sammen om stammen !
Indde imellem de to glasfiber skaller er der foamskum som fyld matriale i sjældne tilfælde er der balsertræ imellem. på selve rorstammen er der svejset nogle " flancer " der støtter mod siderne på rorets inderside.
Jeg er ikke sikker på at det er her du skal finde sløret i dit ror, nok snarer oppe i svanehalsen. D.V.S. i det beslag hvor din rorpind er monteret.

Endelig vil jeg sige at hvis sløret ikke overstiger 1-1,5 cm. så er der så men ingen grund til at gøre mere ud af det.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis