Krav til fransk altan/rækværk

Hej alle,

Jeg skal have en smed til at lave noget afskærmning for vores nye yderdøre på førstesalen (se billede).

Er der nogen som kender noget til evt. krav til sådanne franske altaner/rækværk. Jeg tænker specielt på højden samt mellemrummene mellem de, i dette tilfælde, lodrette "tremmer".

På forhånd tak og god sommer smile

Med venlig hilsen

Claus Holm
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen som har erfaring med dette ? cry

Med venlig hilsen

Claus Holm
Uden at være eksper eller lignende mener jeg at have set reglerne i bygningsregelementet.

Men mener det er noget med at overlæggeren skal være 1 meter over gulv. Og at der maks må være 10 cm mellem tremmerne...
Men jeg er ikke sikker så prøv at slå det op !!!!

MVH Njord
Havde det ikke været for den danske sommer kunne jeg have undskyldt mig med at have fået hedeslag, og derfor ikke kunne tænke klart :oops:

Selvfølgelig stod det i BR-98. Jeg fandt følgende tekst som siger det meget klart:

3.3 Værn

3.3.1 Altaner, tagterrasser og udvendige trapper skal sikres med værn eller rækværk, der skal være mindst 1,0 m højt. Åbninger i værn skal udformes, så børn sikres på betryggende måde. Lodrette åbninger må højst være 120 mm brede.

Tak til Njord :lol:

Med venlig hilsen

Claus Holm
Og vil du så ikke love mig, at lave en altan, så man kan sidde ude på den og nyde vejret eller trafikken?

Når vi rejser er det nemlig mit nr. 1 - og har altid været det. En god altan en bog og masser af liv nedenfor, så er jeg i himlen.

Mvh. JørgenE
Vi har faktisk en halvbueformet altan på tegnebrættet, men til at starte med laver vi bare lige en fransk altan således vi kan åbne vores døre.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Annonce
Hej Claus

Når det kun er midlertidigt, så lav det simpelt... et par planker skrue uden på gavlen. De skal blot gå lidt ind i "land" i hver side så skruerne kan få fat.

2 vandrette planker vil efter min overbevisning være helt fint.

Hvis du bruger for meget krudt på en midlertidig løsning risikere du at den bliver permanent.... Så igang med tegnebrædtet igen og få lavet den rigtig buede løsning.....

Ps tegner selv på en model med buet front... ca 4 meter bred og lide sider i en dybde på ca 1 -1,2 meter og fronten buet så altanen får en dybde på midten på ca 2 meter.
Min får en enkelt søjle ca 0,5m fra fronten. 8)

MVH Njord
Hej Njord,

Jeg kunne vældig godt tænke mig at høre/se mere om dit projekt. Også meget gerne et økonomisk overslag.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Ja jeg ved ikke helt endnu hvad det vil koste...
Men jeg har været inde på www.balkon.dk hvor jeg har set deres priser...
Og til til den pris er jeg sikker på at kunne gøre biligere og mindst lige så godt...

Ind mod muren vil jeg have en plade på ca 10/12x250 hvor der svejses en flange på. Denne flange bærer plankerne, hvor også plankerne fastskrues nedefra. Tilsvarende for de to lige sider.
Det foreste svøb bliver af samme dimmensioner, med en valset flange der svejses fast.

Gelænder bliver nogle stolper 10/12*50 der skrues på, udvendig, svøb og sidestykker. Håndlisten bliver 10/12*50 stål der ligger ned. ca 100mm under denne kommer en tilsvarende profil og ca 100 over gulv. Mellem disse laver jeg en masse ø10/12mm stænder der svejses med en afstand på ca 100mm mellem de to sidstnævnte profiler. Altså "svævende" mellem gulv og håndliste.

Underneden vil jeg have en bjælke der ligger oven på søjlen. enderne boltes til frontsvøbet. Oven på denne bjølke, mellem frontsvøb og pladen der er boltet på muren vil jeg have en række Uprofiler med unden op. Disse profiler bltes til frontsvøb og pladen mod vægen. I uprofilet bores en masse huller som plankerne fastskrues til. Plankerne skrues nedefra.

Som belægning har jeg tænk mig at anvende enten Ipe eller Teak.

Jeg har selv tænkt mig at svejse skidtet op og få det galvaniseret.
Opbygningen skal helst være i bærbare sektioner... Det er rart at undgå at få en kran ind i haven....

Jeg regner med at få tegnet det hele op her i løbet af ferien... Og få fundet een der kan valse de profiler jeg har brug for.

Heldigvis har jeg adgang til gode sav og svejse forhold på mit arbejde...

Men jeg vil test montere når jeg er kommet igang, og inden jeg får svejst hele gelænderet....

Håber du forstår... Ellers vil jeg sætte nogle skitser ind efterhånden som tegeneriet kommer igang....

www.balkon.dk er vangerne unde plankerne i træ... Det vil jeg gerne undgå da jeg ønsker en vedligeholdelses fri altan... Det skal jo også passe sammen med huset. :wink:

MVH Njord
Mange tak for din udførlige beskrivelse.

Nu har jeg ikke selv evner eller udstyr til at svejse men vil da bruge dine oplysninger som inspiration når jeg skal finde en der kan hjælpe med at bygge det. Heldigvis har jeg noget familie som har de rette evner.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Nu ligger jeg tilfældigvis inde med tegningen af sådan en halvrund altan på to søjler i front, men den ligger på jobbet, og der er jeg først igen i uge 31, men hvis det har interesse, så sig bare til.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis