Afretning af betongulv med fald - Hvad er bedst

Jeg skal have afrettet et betongulv på omkring 2 m2. Det er støbt beton, men ikke helt lige.

Jeg skal bare arbejde med 1/2 til 1 cm. Bagefter skal der fliser på. Hvad er bedst til en sådan afretning ? Kan det gøres med et mørtellag eller er der andre og bedre materialer ?

Jeg kan nok ikke bruge selvnivelerende masse, da det så bare løber ned i den laveste ende :lol:

Amatørmureren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da den stakkels mand aldrig fik svar, vil jeg da gerne lægge en relateret forespørgsel ovenpå:

Jeg har et betongulv med 'blankt' slidlag som hælder for meget mod afløbet i en radius af ca 1 meter omkring det.

Der skal stå en vaskemaskine der, som med det nuværende fald ikke kan komme i vatter.

Hvordan og med hvilke materialer er det bedst at rette faldet en smule op? Skal slidlaget af? Kan man bare kradse i det? Skal man bruge tyndt mørtel som man modellerer på for at opnå det rette fald?
Nu er jeg en "gratmurer", dvs. jeg "hader" alt med mørtel, cement etc... Jeg forstår efterhånden godt, hvorfor kvinder bruger så meget tid på at "spartle" sig foran spejlet.....det er jo svært, det skidt.

Nå, men lidt har jeg lært ved at kigge div. murere over skulderen.

Til rodehouse - til så tynde spartlinger har jeg gode erfaringer med at lægge smalle ledere i mørtel og rette dem af med en retstok. Når de er håndtørre, spartles resten og trækkes af efter lederne. Det bliver i hvert fald lige efter lederne.

Sunajsen - en løsning jeg har brugt ved lignende problem var at lægge en ramme/et stykke plade i passende tykkelse over afløbet, spartle herfra og ud til den ønskede bredde og simpelthen rette af fra pladen og ud (læg en retstok fra kanten og ud til ønsket diameter og kør den 360 grader).

Om det er håndværksmæssigt korrekt vides ikke - men det virker.

Håber det var lidt inspiration!

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for det, Jan, det vil jeg gøre.

Hvad med sådan et slidlag, nyt beton binder vel ikke så godt herpå, skal det hakkes op mon (der skal fliser på gulvet efter afretningsprojektet)?
PAS NU PÅ !

Jeg har set adskillige GDS`er lave den klassiske fejl. Nemlig at afrette eller lave for tynde støbninger i alverdens materialer. Her mener jeg typisk få til 20 mm. smile

Jeg laver en del badeværelser, og mit bedste og mest sikre forslag er først at lægge et lag af den gulvklæber, som du skal lægge fliserne/klinkerne i.

Husk til gulve skal du altid bruge en flex-klæber, multi-klæber, multi-fix eller hvad producenten nu kalder netop deres produkt. Det betyder blot at den er betydelig mere flexibel overfor bevægelser i underlaget. Der er ikke her du skal prøve at spare 150,-

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Jeg glemte at fortælle om konsekvensen af en legetøjsunderstøbning. :twisted:
Efter få måneder revner fugerne og klinkerne bliver efterhånden løse, dette kan høres som en hul lyd, når man banker på dem.

Og så er det bare forfra-Det er jo så godt for min lille butik- men alligevel ærgeligt at lægge en stor portion energi, penge i projektet, for så at skulle lave det om...

Vil gerne høre om sagens udfald!

smile

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeps - undskyld. Burde have nævnt, at det naturligvis skal være en spartelmasse (ikke mørtel som skrevet ved "ledere") tilpasset formålet. Og ja, du bør prime gulvet inden du spartler, helst med et produkt fra samme producent som spartelmassen kommer fra.

Mvh.

Jan R.
Tak for de mange svar, nu bliver man jo helt ekspert wink

Dvs. 2-3 cm kan godt støbes op med primer + flex-klæber?

Skal man ikke gratte lidt i gulve først med en velvoksen hammer for at få det til at hæfte ekstra godt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også