Gori, med eller uden grunder?

Hej allesammen! biggrin

Jeg skal ha' malet mit "nye" udhæng, stern og øvrig træbeklædning.
Det er trykimprægneret fyrretræ, som blev sat op sidste forår, og nu vil jeg jo give det noget Goooori.

Malemanden i min tømmerhandel siger så at det er en skrøne at trykimprægneret har bedst af at lufte et års tid før maling, men at saltene "bare" skal være trukket ud. Så fordi det har stået et år er jeg nødt til at grunde før jeg maler med Gori.
Min nabo, som er pensioneret bygningsmaler, er lodret uenig, og jeg skal ikke gentage de gloser han brugte om ham i byggemarkedet...

Hvad mener I?

Jeg ved godt at det vel aldrig skader at grunde, men er det nødvendigt?


Med venlig hilsen

Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er jo nok et spørgsmål om hvilke krav du stiller til kvalitet,
jeg kunne personligt aldrig drømme om at male uden af grunde først,
eneste undtagelse er vaccumimprægneret træ ,
der er ingen tvivl om at træbeskyttelsen nok skal hæfte, men bare hvor godt den hæfter, der kommer nok ikke afskalninger i år *GG*
derfor grund ALTID!!!!!!!

men malerhilsen

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Jeg vil som tidligere sælger for Gori klart anbefalde dig, at grunde dit trykimprægneret træ, da meget at det trykimprægnerede træ der findes nu, er af "dårlig" kvalitet, da det i dag udelukkende handler om salg og derfor er imprægneringen som regel dårligere end i "gamle" dage, træet får typisk heller ikke lov at tørre så længe på lagerne længere (det koster jo penge) og derfor "trykker" man ikke imprægneringen så langt ind i træet længere, da dette betyder længere tørre-/udtrækstid!

Håber du kan bruge svaret, ellers skriv igen smile

If it ain´t broken - don´t fix it :-)
Hej Yams.
Det med grunder er ikke kun et spørgsmål om vedhæftning. Når man grunder med en god oliegrunder (gerne linolie tilsat fungicid) bliver træets porer fyldt op med fast stof og kan derfor ikke suge så meget fugt til sig når efteråret kommermed regn og blæst. Det vil sige at træet ikke udvider sig så meget fra sommer til vinter og det gør at den sidste slutbehandling holder længere.
MVH.
Erik
www.morsmaling.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også