Kondens

Jeg fik bygget en carport sidste år med tag af trapezplader i plast.
og her er så problemet om vinteren når der er frost og der ligger is på taget så drypper det ned på bilen med kondensvand, det er møg træls
kan jeg gøre noget ved det ?

Ville
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Parkere udenfor :wink:

Nej - undskyld...

Problemet er, at fugt i luften fortættes på den kolde flade. Hvis du kan komme til det, så sæt et sænket loft op med 50 mm mineraluld ovenpå. Sørg for, at loftet (hulrummet op mod stålpladerne) er godt ventileret, f.x. med 2 cm luft hele vejen rundt. Kondensen undgår du ikke, men den vil dryppe ned i mineralulden.

Der kan evt. også komme MEGET LIDT kondens på det sænkede loft, men det kan du undgå ved at udføre det i træ - så optager træet fugten.

Mvh.

Jan R.
Fuldstændig korrekt!

Mvh. Carsten
Hej Notbig


Nu er en bil jo beregnet til udendørsbrug.. så jeg har lidt svært ved at se det store problem ???

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra Jan R.

Problemet er, at fugt i luften fortættes på den kolde flade. Hvis du kan komme til det, så sæt et sænket loft op med 50 mm mineraluld ovenpå. Sørg for, at loftet (hulrummet op mod stålpladerne) er godt ventileret, f.x. med 2 cm luft hele vejen rundt. Kondensen undgår du ikke, men den vil dryppe ned i mineralulden.


Hvis plast-trapeztaget er den halvgennemsigtige slags tror jeg det vil se kikset ud at sætte loft under. Så hellere leve med lidt vand på bilen - jeg går ud fra, at det stadig er bedre end "udendøre" smile

Hvad med at erstatte trapezpladerne med termoplader - de forhindrer vel kondenseringen?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Skift plast taget til stålplader og isoler lidt under, og afslut med en træbeklædning... Smukt og ret enkelt samt billigt...

Alternativt kan du jo lade plasten ligge og nøjes med isoleringe samt underbeklædningen. Plast taget kan du sikkert ikke rigtigt se aligevel.. Men det afhænger jo af stern placering osv.

Valget er dit.. grundlæggende var dit første valg for simpelt og lidt for billigt :oops: !

MVH Njord
MEN MEN

Hvad gør man så egentlig, hvis man VIL have noget lys ind+ned?

I en åben carport kan jeg ikke se, at thermoplader skulle hjælpe...

Har I erfaringer med om der er forskel på kondensdannelse på trapez og fastlock?

Måske kan et større fald afhjælpe problemet :? Men det afhænger jo også af de rent tekniske/kosmetiske forhold...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej jeg syntes ikke det er sjovt når man lige har vasket bil og det så drypper a H til. Bilen tager ikke skade det ved jeg men hvor er det træls.

Ville
Jeg tror nu stadig på termotaget, hvis man vil bevare et vist lysindfald!

Kondensen opstår, fordi isen (og dermed tagpladen) ikke følger med, når luften varmes op. Ved at lægge et luftlag imellem isen og loftet får begge sider af loftet tilnærmelsesvis samme temperatur, fordi luften imellem dem bedre følger temperatursvingningerne. Dette bør nedsætte tendensen til kondens betydeligt, men om det helt fjerner den ved jeg ikke. Det kan så være, der dannes kondens mellem de to lag, men det betyder vel ikke noget?

Men mon ikke producenterne af tagplader skriver noget om emnet?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis