Iberisk Skovsnegl - vær opmærksom nu

Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende ligeglad med Iberisk Skovsnegl/Spansk Skovsnegl/Dræbersneglen. Men sådan har det ikke været, siden den i 2002 raserede stort set alle mine sommerblomster og mangt og meget i køkkenhave/drivhus, før jeg overhovedet fattede, hvad der foregik.

Jeg kan se, at emnet har været berørt tidligere i Lav-Have. Men jeg bidrager meget gerne med min erfaring og div. links, hvis der er interesse for at genoptage det.

Under alle omstændigheder vil jeg gerne opfordre til, at hvis man sidste år havde sneglen i sin have eller tæt på, så er det bestemt på tide at holde øje med og bekæmpe den nu, førend den formerer sig alt for kraftigt.
72 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se på afstemningen, at der er nogle, som ikke ved, om de har haft sneglen i haven sidste år.

I mit humoristiske hjørne: Havde du haft den, ville du ikke være i tvivl cry

Men spøg til side. Virkeligheden er den, at jeg allerede i 2001 selv havde de første eksemplarer i haven - men vidste meget lidt om dem og, hvor skadevoldende de er. Vi fandt nogle stykker, faldt nærmest over dem. Men vi var ikke sikre... Vi søgte ikke efter dem, for det anede vi ikke, var nødvendigt - og der var jo så få (ihvertfald i dagslys...). Så tvivlen kom de mistænkte til gode.

Året efter havde de virkelig fået fat og drev mig nærmest til tårer.

De er ikke nemme at skelne fra orange skovsnegle for menigmand - og man må gøre op med sig selv, om man vil lade tvivlen komme den til gode (det gør jeg ikke længere). De kan variere meget i farve - de fleste her er nærmest hømhøm-brune. Men de findes også i alt fra meget lys brun til orangebrun.

Når de har vundet indpas, er der ikke blot nogle få - men mange i samme område. Jeg synes iøvrigt, at de er meget mere slimede end andre skovsnegle, jeg kender.

Om dagen gemmer de sig - de er her aktive, efter duggen er faldet og i regnvejr.

Løft krukker, potter, spande o.lign. og se, om de skulle gemme sig der.

På nedenstående link er et billede af nogle:
http://www.havenyt.dk/artikler/297.html
De kommer ofte frem om aftenen efter solen er gået på hæld og gerne i fugtigt vejr. Og ganske rigtigt kan man ofte se dem under forskelligt der ligger i haven.
Min erfaring er at de ofte holder til i højt græs, i hegn ( levende hegn ) osv.
Mange hus ejere deponenrer forskelligt på nordsiden af hus/garage og her findes disse snegle ofte.. Men de kan ses stortset over alt hvis de er i området.
De er forholdsvis hurtige, altså af en snegl at være...

Heldigvis ser det for mig også ud som om de kommer i stort tal nogle år og så måske efter et par store år, pludseligt i langt mindre tal.

Og de spiser utrolige mængder når de først er igang.

MVH Njord
Vi har dem i store mængder, i og med vores grund støder op til en - desværre - dårligt vedligeholdt grund, der ligger ned til en å. Et paradis for sneglene og et helvede for vores nabo og os, der gerne vil have vores planter og især urtehave fri for snegleslim (det er nemlig fuldstændig umuligt at vaske af....).
De første to år klippede (!) vi snegle over i tonsvis, sidste år gav vi op og brugte gift. Så fra dagligt at klippe 20-50 snegle, så vi efter gifteventyret kun 4-5 stykker på grunden. - Det var selvfølgelig den ikke-pindsvindræbende gift, vi anvendte.

Men under alle omstændigheder - skal man sneglene til livs, så skal hele nabolaget gøre en indsats ("vores" snegle trives stadig fint på grunden mod åen.....

Mvh.

Jan R.
Jeg gætter på, at du mener Ferramol også kaldet Sneglestop, Jan R?

Det er ihvertfald det bekæmpelsesmiddel, som jeg har brugt, siden midten af sommeren 2002 efter forskellige slags forsøg på at komme dem til livs. Jeg strittede længe og inderligt imod, for jeg foretrækker ikke at bruge gift i min have (hvad andre gør, er deres sag. Jeg er ikke fanatiker).

Men, da jeg havde rendt dagligt og klippet, som du, 200-300 snegle (de sidste dage opgav jeg at tælle), var jeg mør nok til at tage et kig på denne side:

http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/redirect.php?command=http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/indhold/snegle/pressem.htm

Jeg er meget enig med dig i, at det kræver en fælles indsats at minimere skadevirkningerne. Men det kræver vist et enormt godt naboskab (har vi heller ikke her) eller en offentlig indsats - evt. i form af, at "Rottemanden" også medbringer Ferramol?

Hvad jeg derimod ikke tror hjælper er at bekæmpe naturen til fordel for havekulturen. Hvis vi finkæmmer landskabet og fjerner det høje græs, kvasbunkerne, ukrudtoaserne, dræner engområderne o.lign., så er jeg ret sikker på, at vi fjerner betingelserne for sneglens naturlige fjender som eksempelvis fugle og pindsvin - og dermed saver grenen over, som vi sidder på. Og så er det måske ikke længere alene den Iberiske Skovsnegl, der er et stort problem i vore haver...
Hej Jan

20-50 snegle er intet når vi snakker Iberiske skovsnegle...
Hundredevis er maget almnindeligt når man ligge rop til et område som det du beskriver..

Ligger selv op til et hegn og marker.... Det er skønt på mange måder, men ikke lige når snakken falder på snegle...

MVH Njord
Annonce
@zephirine - jeps, det var ferramol. Så netop den side, du henviser til. Var længe i tvivl, fordi vi netop har mange pindsvin i området.

@Njord - syntes nu, det var rigeligt :wink: Vi har for øvrigt en skøn "bagvej" gennem skoven ind til byen, men vi måtte sidste år opgive at bruge den - det var næste umuligt at undgå at træde på sneglene, og helt umuligt at undgå, at barnevognen kørte over dem. Så jeg har fantaseret om "Ferramol-napalm" og ekstrem tæppebombning........

Mvh.

Jan R.
Tjaeeee hvornår er noget retfærdigt ??

Men det billede du selv beskriver gennem skoven er den mange oplever med "dræbersneglen" og det også hjemme i haven...

Så derfor min "slemme" kommentar om at du ikke var slemt angrebet.

Men undskyld :oops:

MVH Njord
Nu kender jeg i særdeleshed godt den skønne "bagvej" som JanR beskriver, og han kan kun få opbakning fra mig til sin ferramol-napalm tæppebombning på denne sti, det er simpelthen ekstremt så mange snegle, der er på det område, og hvis han havde ligeså mange i sin have, var jeg også begyndt med giften.

@JanR - Flot beklædning af din carport. 8)

Mvh. Carsten
@Carsten. Tak :wink:

Selvom jeg er noget træt af, at remmen på bagsiden har slået sig (dilemma - skulle jeg rette det op kosmetisk udvendigt og så se på dette indvendig ;-)

Mvh.

Jan R.
Vi er nu 4 i afstemningen (håber flere tager del i den), som har sneglen i haven.

Et af de spørgsmål, som konstant lurer i mit baghoved, er, om der findes findes sommerblomster og grøntsager/krydderurter, som sneglen går udenom.

Mine stedmoderplanter virkede ikke som om, de var udsat for sneglene sidste år. Men måske skyldes det, at de blev plantet ud efteråret før og dermed havde noget mere at stå imod med fremfor alle de små nye planter...

En anden haveejer havde held med morgenfruer, som stod uberørt ved siden af tagetes, som blev ribbet. Det har jeg tænkt mig at afprøve om kort tid.

Gulerødderne og løgene, som stod side om side, virkede heller ikke som om de blev angrebet af sneglene. Halloween-græskar gik også fri - mens nogle af pyntegræskarrene blev angrebet. Porrerne gik også fri.

Har I andre også nogle uvidenskabelige fornemmelser for, hvilke planter sneglene går udemom?
Der er yderligere 62 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis