Halogenspots til loftet i køkken

Har nogen her erfaring med Halogenspots til indbygning i loftet?? jeg skulle bruge 6-7 stk. i køkkenet 35 watt er dem som købes i byggemarkeder Massive og Nordlux i sæt gode? eller har elektrikere nogle som er bedre, hvor langt må man trække dem fra hinanden?? jeg skal nok op på 50-60 cm imellem dem Mvh. Kim
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må faktisk ikke trække dem længere fra hinanden end de cm. som den medfølgende ledning er. Der er nok typisk 40 cm. imellem spotsne, og de er parallel forbundne.
Skal du have et andet "opsæt" skal din autoriserede lave det. Længderne er ikke så meget med sikkerhed at gøre med med støj. Min nabo lavede et loft med 5 stk. spots i, det kostede en formue fordi han ville have en type trafo der kunne trække dem alle 5. Det behøver man ikke, amn kan bare køre med de medfølgende trafoer, men med samme 230 V, og så bruge de medfølgende trafoer. Husk ikke at bygge trafoen inde, og den bliver også varm.

Hvis dette sidder i et loft med isolering hen over så husk nogle lerurtepotter hen over for at varmen kan komme væk. Forsikringsselskaberne er vilde med ikke at give erstatning ved forkert monterede halogens (har jeg se på tv).

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Husk at vedr. indbygning af transformere under et evt. nedsænket loft, skal man kunne komme til transformeren, enten via hullerne til spottene eller ved en lem el. lign. Det samme gælder for 230V install.

Det kan anbefales at bruge spot med glas foran, da glasset nedbryder de farlige usynlige lys ( Kan give hudcancer ) Især i et køkken hvor man opholder sig meget.
Vi har etplans hus, så man kan komme til trafoen fra loftet. Kan elektriker sætte noget op som er smartere end dem man køber i sæt?? man kan vel selv sætte lamper op og forbinde med trafo hvorefter elektrikker kobler det til 230 volt??? mon 20 watts spot vil være nok at sætte op i loftet da jeg synes at 35 watts vil være temmelig strømforbrugene?? Mvh. Kim
Ja - El-installatøren kan sagtes sætte dine lamper til - lav evt. en aftale med ham først, så der ikke bliver nogle misforståelser. Der findes et hav af modeller.

Hvis din belysning gerne må koste lidt, så foreslår jeg du sætter 35w spot op og forbinder dem med en lysdæmper - så kan du få masser af lys hvis det kræves og du kan dæmpe det helt ned, når du serverer en romantisk middag med stearinlys på bordet.
Det er energibesparende at dæmpe lyset via lysdæmper. Man får også et blødere lys, når haogenlyset dæmpes.
Husk bare at lysdæmperen skal være den rigtige type i forhold til trafoen. Der findes elektroniske ( lette) og jernkernetransformere (tunge).
God fornøjelse.

Hvis man har fladt tag, og altså ikke mulighed for plads ovenpå lamperne, kan man så ikke bruge hallogen?
Jeg har set et sted, men så sænkes lysstyrken afhængigt af hvor mange lamper man vil bruge (serie?)

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Annonce
Greenline sælger nogle spots + trafoer + lysdæmper Kan de anbefales?? skal man have 50 eller 35 mm spots hvad er mest brugt?? er strålerne farlige fra halogenspots ?? Mvh. Kim
den med urtepotter er den legal.. eller findes der noget der beregnet til at isolere spots fra isoleringwink
Jeg ved ikke om urtepotten er legal, men der findes andre legale alternativer

Der er safeboxe, eller også er der easy 2-light bagdåsen fra www.Daxtor.dk

Foredelen ved daxtor løsningen er at du nemt kan sikre dampspærren, her må du kun montere 25 watt halogen

Husk i alle tilfælde at købe de rigtige spotpærer, dvs. dem med alureflector som kaster varmen frem. De billige fra supermarkedet dur ikke

Jeg har vedlagt et par billeder, så du kan se hvad jeg snakker om

Venlig hilsen

Klaus
I forb. med renovering af 1.sal fik jeg installeret elspare-spots i loftet (9W, 230Volt, svarer til ca. 40W halogen). De giver et lækkert blødt lys, er selvsagt noget billigere i strøm og så bliver de slet ikke lige så varme som halogen.

2.ulemper skal nævnes:
- kort opvarmningsperiode på 15-20sek. inden fuld lysstyrke.
- Der kan ikke anvendes lysdæmpning på dem.

Er igang med at renovere køkken/alrum og planlægger samme setup her. Dog med et par lampeudtag til evt. hygge-belysning over spisebordet.
Citat fra lindgaard

I forb. med renovering af 1.sal fik jeg installeret elspare-spots i loftet (9W, 230Volt, svarer til ca. 40W halogen). De giver et lækkert blødt lys, er selvsagt noget billigere i strøm og så bliver de slet ikke lige så varme som halogen.

2.ulemper skal nævnes:
- kort opvarmningsperiode på 15-20sek. inden fuld lysstyrke.
- Der kan ikke anvendes lysdæmpning på dem.

Er igang med at renovere køkken/alrum og planlægger samme setup her. Dog med et par lampeudtag til evt. hygge-belysning over spisebordet.


Det er rigtigt at lavenergi pærer er en god ting, hvis man kan leve med opvarmningsperioden, men det løser ikke problemet med at lave installationen rigtigt/lovligt, her tænker jeg på sikring af dampspærren, og montering af safebox.

Det kan godt være at lavenergi pærerne ikke varmer, og derfor i princippet godt kan monteres direkte i loftet uden montering af safebox osv. men det har man glæmt om et par år, eller når du sælger huset, så vil den nye ejer godt have halogen pærer i og så er der en chance for at huset brænder ned.

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis