Er det nu lovligt

Hej,

Jeg får en del meninger omkring lovligheden i at indmure en samling af vandrør ind i en væg. Er der nogen der kan uddybe hvad der er lovligt ? Der fås jo indmuringsdåser som selvfølgelig indmures incl. samling - Er de lovlige fordi at det vides hvorhenne samlingen er ?

Jeg vil gerne have svar på flg.:

Er det tilladt at indmure en loddet kobberrørssamling ?

Er det tilladt at indmure en sammenskruet samling ?

Er det tilladt at indmure en pexrørssamling ?

Jeg har på fornemmelsen at det er nej, nej, nej, men vil I venligst uddybe biggrin

Thank you
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rodehouse
Så vidt jeg ved ( og jeg er ikke Proff), så er det IKKE lovligt at lave skjulte samlinger, hvad enten de bliver indmuret eller ej.
Pex rør bliver af samme grund monteret som rør i rør. Så skulle det kunne skiftes hvis uheldet er ude.
Pex væg muffer er beregnet at man kan trække nye rør igennem disse, hvis man får en utæthed.
Så hvis du vil være sikker, så lad en proff lave det, eller lad være med at lave skjulte samlinger.
Held og lykke

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
Hej Roadhouse!
Jeg har lige trukket "sorte" varmerør i min skunk og spurgte en vvs-mand om skjult installation. Alle samlinger med pakgran, skæreringe(pex) eller ligende måtte ikke skjules. Loddet kobberrørssamlinger må gerne skjules. Men standigvæk som den forrige sagde jeg er ikke prof.
Tak for de par svar der har været vedr. skjulte samlinger. Kan det bekræftes fra andre (er der evt. en autoriseret VVS'er) at det er tilladt at skjule / indmure en loddet kobberrørssamling ?

Amatøren.
Jeg mener ikke at du må skjule andet end pex rør. Dog ikke samlingerne, uanset hvad man bruger så vil en samling altid være et sårbart sted. Kobber og kalksten (som cement og mørtel jo hovedesageligt består af) forenes ikke, da der dannes syre som ætser dine rør igennem på kort tid. Hvis du vil havde et 100% svar på dit spørgsmål, så ring til en Aut. VVS´er og spørg !! det er gratis !

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej...
Som udgangspunkt skal du adskille hvad vi taler om!
Med brugsvandsinstallationer må du under ingen omstændigheder have det der i fagsproget hedder mekaniske samlinger skjult/ indemuret.
På varmeinstallationer er det tilladt såfremt anlægget er dit eget og lukket. Dvs. har du fjernvarme direkte kan værket som en del af deres bestemmelser godt gå ind og kræve, at du ikke må alligevel.
En mekanisk samling er, som andet indlæg beskriver en samling hvortil pakgarn er nødvendig eller hvor der er brugt skære- eller klemring. Dertil kommer loddesamlinger af den simple grund, at der her også er tale om en reparation på et ellers ubrudt rør og at mange smede deværre ikke kan lodde ordentligt.
Skjulte samlinger defineres som steder hvor det ikke umiddelbart kan kontrolleres uden at ødelægge noget f.eks. ved ophugning. Du må således godt have en samling i et nædsænket loft fordi du netop her kan fjerne en plade eller to for at efterse en samling.
Endelig skal du definere om, der er tale om en ny-installation eller om en reparation. Sidstnævnte må man godt udføre... det ville jo være hul i hovedet, hvis man forlangte omlægning af en hel nedstøbt ledning, men ofte vil man kunne se, hvorfor skaden er sket og dermed undgå fadæsen ved reparationen.
Er du nødt til at reparere i nedstøbte rør, så sørg for at de bliver isoleret meget...ikke kun for varmetab, men simpelthen for at give røret mulighed for at arbejde i forbindelse med temperaturændringer. Kontroller om muligt, hvor røret ellers er fikseret og korriger.
Dåser til montering af pex i væg er netop konstrueret således, at man ved utæthed bør kunne trække røret så langt ud af dåsen, at det er muligt at kontrollere samlingen og evt. efterspænde/udskifte forskruningen.
Annonce
Hej Rodehouse,

Du har tidligere stillet lignende spørgsmål om vandinstallationer - hvis du læser de svar der blev givet, vil du også finde svar på dit spørgsmål om indmuring af rør. Se bare: http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=5982&highlight=. I mit svar har jeg henvist til et skrift "Er der plads nok", og her står alt om at lave skjulte installationer.

Altså en opfordring til at læse svarene på de spørgsmål, du stiller.

Venligst
HansL

Mvh.
HansL
Hej HansL,

:?: Det er ikke det samme spørgsmål jeg stiller. Den første gang, da er jeg interesseret i at vide, om det er tilladt at føre rørene hen over loftet eller de skal indfræses i væggen. I denne runde er jeg specifikt interesseret i at vide om det er tilladt at indmure en eller anden form for samling. Hvis vi bare henviser til en hjemmeside hver gang, så lærer andre novicer (som jeg) ikke meget i dette forum. Skulle vi åbne og gennemlæse alle de sider der henvises til, så får vi ikke bygget noget.

Ellers tak for indlægget

PS: Jeg har læst i "er der plads" og du har ret, der står en hel del interessante oplysninger :idea:
Hej Rodehouse,

OK - vi ser åbenbart forskelligt på det. Jeg mener godt, man kan besvare et spørgsmål ved at henvise til et websted, som handler om emnet, og så forvente at spørgeren i det mindste skimmer det pågældende websted. Havde du gjort det, ville du vide, at der her er et genialt dokument, som indeholder svar på alle de spørgsmål man kan have, når man skal skjule rør. Men du vil åbenbart have os andre til at slå op og servere svaret for dig. Er det ikke godt nok, at du får at vide, hvor svaret står? Tilmed får du på denne måde også mulighed for at finde andre svar inden for emnet, og du får kilden oplyst - og det er ikke uvæsentligt at vide, at der står en anerkendt myndighed bag. Du får svarene i totalt uforvrænget kvalitet på denne måde, renset for fortolkninger.

Og jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er det samme spørgsmål du stiller en gang til... Men svaret står i samme dokument.

Jeg vil nu alligevel ønske dig held og lykke med byggeriet - det er fint nok, at du undersøger hvad man må og ikke må, det er desværre ikke alle der gør det.

Mvh
HansL

Mvh.
HansL
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis