tag

jeg skal bygge en carport og for at resultatet skal blive finest mulig vil jeg bruge samme taghelding som på mit hus!!

Hvordan regner jeg denne ud???

Jeg har prøvet søgefunk. men jeg er ikke særlig skarp til matematik.

Taget øger med 73 cm pr m. 8) :?: :lol:

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du nu målt rigtigt?
Er du sikker på dit tag ikke øger højden med 70,7 cm pr meter?

:lol: :lol:


Det giver nemlig et pænere tal!

:wink:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
hvis du har en lommeregner med "tangens (tan)" function kan det regnes ud som:

Tan(taghældning i grader)=stigning / grund
=>
taghældning = Atan (eller tan^-1) (stigning / grund)
=Atan (73cm/100cm)
=36,13 grader

Ellers kan du tegne det på et stykke papir og måle det med en vinkel måler! fx 10 cm og 7,3 cm.


Håber det hjalp!
Øhh, HansW en stigning på 70,7 cm pr. m :arrow: et pænere tal? :arrow: 35,3 grader.

Hvis der er skal være tale om et pænt tal, er det enten 72,6 cm/m, som giver 36,0 grader eller 70,0 cm/m, som giver 35,0 grader.

Mvh. Carsten
Hvilken stigning får man så ved en taghældning på 45 grader?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
tak det var hurtigt!

Tak for svarene!
Mht om jeg har målt rigtig.... nej det har jeg nok ikke det var bare et ca mål jeg lige målede med med målbånd.

biggrin

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
Annonce
Ved en hældning på 45 grader, skal stigningen være 1m/1m.

Mvh. Carsten
Men for en sikkerheds skyld:
Inden du evt. bestiller spær, så prøv som andre foreslår, at tegne det på et stykke papir, snup en vinkelmåler, og mål efter.

:roll:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
HansW de der 70,7 cm pr. m. er ikke ud af den blå luft med hensyn til mål på 1 m og hældninger på 45 grader, se illustration.

Mvh. Carsten
Nej, Carsten, det er ikke ud af den blå luft.
Det skyldes et problem jeg havde for nylig, hvor jeg regnede noget faseforskel ud. (Spænding/strøm)
Så jeg huskede tåget noget med 45 grader svarer til 0,707.
Men jeg har vist lige haft en mindre hjerneblødning, da jeg svarede, for det er jo sinus jeg regnede med her! :oops: :oops:
Så det har jo over hele hovedet ikke noget med taghældning at gøre!
(Ser lige enhedscirklen for mig: Jo selvfølgelig er det Tangens til vinklen, der skal bruges.)
Undskyld til spørger, hvis jeg var lidt for hurtig, og evt. har været årsag til forvirring. sad

Jeg går lige ud og graver mig ned. sad

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis