Gulvarme spørgsmål

Hej,

- Hvor dybt skal gulvarmerør placeres ?
- Hvor tæt skal de placeres ?
- Hvad skal de placeres i ? Beton eller f.eks. LECA ?
- Skal det hele bare "begraves" i beton efterfølgende ?
- Kan kobberrør og Pex-rør sammenføjes ?

Kort sagt en god beskrivelse af installation af gulvvarme.

Tak for hjælpen.

Rodehouse tongue
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv www.wavin.dk - der har ligget en kanon god vejledning på deres side.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Rodehouse

Hej,

- Hvor dybt skal gulvarmerør placeres ?
- Hvor tæt skal de placeres ?
- Hvad skal de placeres i ? Beton eller f.eks. LECA ?
- Skal det hele bare "begraves" i beton efterfølgende ?
- Kan kobberrør og Pex-rør sammenføjes ?

Kort sagt en god beskrivelse af installation af gulvvarme.

Tak for hjælpen.

Rodehouse tongue




Læs evt. http://www.fjernvarmen.dk/visside.asp?pageid=696
Der står også meget godt her.

Mvh. Kaare

Mvh. Kaare
Hej kære LDS'ere

Det kan da ikke passe at der i dette forum ikke er en person der selv har lagt vandvarme i gulvet ? Kan jeg ikke få et råd om hvorvidt rørene placeres med 20 cm eller 30 cm imellem ?

Jeg har søgt i databasen, men der er ikke noget ! De svar jeg har fået er en henvisning til Wavin hvor jeg ikke umiddelbart ser noget omkring afstanden mellem rørene ! Den anden er en 49 siders manual hvori de fleste spørgsmål besvares bortset fra afstanden - Det ligner 30 cm hvis det sammenlignes med et af de andre mål.!

Jeg skal bare vide afstanden mellem rørene !

Tak.
Hej Rodehouse

Jeg har ikke så meget forstand på det, men jeg tror ikke betong har særlig god varmelednings evne. Så det beste må være at lægge dem med 20 cm mellemrum. Det koster jo lidt mere at lægge dem tæt.
Der er sikkert ikke noget problem i at lægge dem 30... i værste fald skal der bare løbe mere vand i rørene.
Så vidt jeg er informeret skal gulvvarmeslangerne ligge med 30 cm mellemrum. Det svarer iøvrigt til 2 mellemrum på armeringsjernet som de er typisk er bundet fast til. Det er ihvertfald sådan jeg har lagt slangerne i mit eget gulv!
Et gulvarme rør afgiver sin varme i 90gr. regnet ud fra center.
Altså tegn en cirkel på et stykke papir,lav en lodret streg i gennem,og derfra 45gr.ud til hver side.Afstanden mellem dine rør bliver dermed afgjort af hvor dybt du placerer dem.Dvs. der hvor vinkel-benene akkurat rammer hinanden.
Og Ja! Lægger du dine rør i beton får du den bedste varme ledning overhovedet.Læg dem ca.2/3 dele nede i betonen.Jo mere kompakt materialet der omgiver dit rør,jo bedre varme ledning.Bla.derfor bruger man ofte alu profiler i træ gulve,da træ ikke leder varme ret godt.
Du kan sagtens bruge kobber og pex sammen,men bland ALDRIG! kobber og galv.rør,det giver galvanisk tæring.
God fornøjelse!

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hej. jeg har selv lagt varmeslanger i hele huset. Gulvslangerne (PEX) har en bøjningsgrad du ikke må overskride, typisk 25 cm. ml. slangerne. Hvis du lægger slangerne i en dybde af min. 7 cm. i beton får du en god fordeling af varmen. Lægger du dem dybere bliver opvarmningstiden og afkølingstiden længere. Det er i forvejen svært at styre gulvarme på grund af den langsomme reaktionstid. På trods af dette er det bare den bedste varme der findes. Husk min. 220mm. isolation under betonen.
biggrin biggrin biggrin Bjørn
Hej!!

Hvis du bruger 20 mm pex skal der være 30 cm mellem - 15 mm pex 15 cm. Du skal være opmærksom på om du har shunt på gulvvarmen eller om du køre direkte på med returventil. Hvis du har shunt trækker du fremløbet langs ydermuren inden du begynder at dele ud, dette for at undgå kuldebro. Hvis du køre med returventil er det bedst at trække fremløbet og bagefter returen ind mellen fremløbet, dette for at få bedst varmefordeling (ved retur ventil er varmen størst først på strengen).

Placeringen af pex'en afhænger af gulvbelægningen, er det betongulv med klinker eller laminat gulv skal pex'en lægges i betongen, direkte ovenpå Rionettet, når man støber gulvet løfter man Rionettet et par cm. Hvis det er trægulv laver man en forskalling oven på strøerne og udlægger varmefordelingsplader, hvor man trækker pex'en i.

man kan godt samle Cu og pex, med conex samler, men det må IKKE være skjult.
Jeg har et rum hvor jeg vil lægge gulvvarme. Det er 34 m2 og jeg har tænkt på at dele det op i 2 kredse og med en radiator på 1000w. Gulvvarmen - da det er en baggang/multirum hvor ungerne slæber mudder og andet godt ind. Skal jeg lave det med en shunt eller kan jeg etablere de 2 kredse med hver deres returtermostat ?

Med venlig hilsen

Michael
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis