vejledning til Kulfiber...

Hejsa
Går og leger lidt med tanken om at bygge en ligge en ny cykel, og vil gerne opbygge ramme og stel i kulfiber. Er der nogen der evt. kan hjælpe med at fortælle mig hvor jeg kan finde info på hvordan jeg skal bære mig ad?....

På forhånd tak

Med sejler hilsen SeaBear
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Carsten,dit link virker ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Velkommen til siden.

Kulfibrene skal videst muligt ligge vinkelret på hinanden lærte jeg for + 20 år siden for at få bedste mulig styrke ud af det, arbejdede engang med støbning f.eks.i acryl & der blev af og til brugt kevlar & kulfiber for at øge styrken på delene.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Flejsborg

En cykel ramme kan være en kompleks størrelse hvis man vil pine tolerancerne ud for og spare vægt. Jeg har dog set eksempler på hjemme byggede cykler i kulfiber der er blevet ganske udemærkede og som er langt billigere end de rammer man kan købe færdige. Det er klart der også ligger en del arbejde, men også stor tilfredsstillelse i og bygge en cykel.
Som Maskinsnedkeren helt rigtig skriver så er det vigtig at du ligger fibrene i de rigtige retninger. Derfor skal du bruge to forskellige typer  kulfiber, unideriktion (hvor alle fibrene løber i samme retning) og vævet eller syet biaxial kulfiber hvor du har fibre i flere retninger enten +-450 eller 00 og 900.
Jeg vil anbefale dig og tage udgangspunkt i en eksisterende cykel ramme som du godt kan lide og så lave en kopi af denne i størrelse 1:1 i polyuretanskum som kan købes i et byggemarked. Skumkopien af rammen laver du så flot som muligt og med så god finish som muligt. De enkelte ”rør” i skum rammen bruger du nu så som ”fundament” til og ligge kulfiber over, du starter med og ligge et lag biaxial kulfibermåtte hvor du har fibre i flere retninger og her efter beklæder du hele rammen med unideriktion kulfiber hvor du ligger alle fibrene i længderetningen af rørene i cykelrammen. Til sidst slutter du af med et lag biaxial kulfibermåtte igen, så du har tværgående fibre til og holde sammen på konstruktionen. For nem hedens skyld foreslår jeg at du ligger et lag af gangen og for hvert lag omvikler rørene med husholdningsfilm for og holde kulfiberen på plads indtil epoxyen er hærdet. Hver gang et lag er hærdet sliber du let hele remmen og ligger det næste lag.
For og opnå så høj en styrke som muligt bør du bruge en god lamineringsepoxy.
Hvis du kan lide og se video så vil jeg anbefale dig og se denne serie, hvor han gennemgår sit projekt hvor han bygger en kulfibercykel.
http://www.youtube.com/watch?v=hDnH9_Q4ijE

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også