Mørtelfremstilling i fritfaldsblander

Kan man det? Altså fremstille opmuringsmørtel i en fritfaldsblander - f.eks. en 50/50/700.

Det står nævnt i diverse vejledninger, at det skal være tvangsblander eller tromleblander. Instruktionen til min fritfaldsblander siger, at det kan man godt. Tromlen skal så stå stejlt.

Har ikke prøvet, men kunne forestille mig, at det bare kører rundt i hele tromlen.

Nogen erfaringer? Eller tips & tricks. Alternativet er baljen og muskelkraft, som jeg ser det.

Med venlig hilsen

Lars K.

Lars K
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgeligt kan du det...

Men det er måske ikke helt optimalt !! Men er du opmærksom på hvordan maskinen blander er der ikke nogen problemer ...

Enkelte murer ses da også arbejde uden tvangsblanderen...

Alternativet ( specielt hvis du skal mure meget ) er at leje en tvangsblander. De fåes også i ret små modeller der sikkert vil egne sig fortrinligt til en enkelt mands mure arbejde...

MVH Njord
Takker for svaret njord. Jeg prøver - og ellers må jeg jo bare rense af. Tænkte på om en 3-4 appelsinstore sten i tromlen kunne gavne. De ville vel tumle rundt og forbedre blandingen - kunne jeg forestille mig...

Mvh

Lars K

Lars K
Øhh, en tromleblander og en fritfaldsblander er det ikke det samme :?:

Mvh. Carsten
Mjoo - Carsten - det er det vel nok.

I mit indlæg tænkte jeg på en horisontalblander, da jeg skrev tromleblander - men det ligner den vist også; en tromle altså :wink:

Men du har ret. Hvad mener du i øvrigt om emnet? Kan det lade sig gøre at blande mørtel forsvarligt med en tromle/fritfaldsblander? Det jo sådan "lidt" vigtigt.

Mvh

Lars K

Lars K
Tja altså, hvis det ikke er muligt er jeg godt og grundigt på spanden.
Jeg er selv ved at bygge til, og min murer bruger en tromle-/fritfaldsblander.
Besvarer du ikke selv dit spørgsmål, når du skriver at der står nævnt i diverse vejledninger at det skal være en tvangs- eller en tromleblander :!:

Jeg kan ikke se hvad det skulle betyde, og har aldrig lært, at der skulle være nogen forskel.

Mvh. Carsten
Det der står rundt omkring - f.eks. på Optirocs hjemmeside - er at det skal være en tvangsblander eller en horisontalblander.

Det sidste er vist et dybt professionelt apparat. Det var dét, jeg ved en tanketorsk fik til en tromleblander. En tvangsblander er også en dyr sag, og en fritfaldsblander har jeg.

En ingeniør har fortalt mig, at det ikke duer med en fritfaldsblander, fordi mørtel dels er klæbrig, og dermed kommer til at sidde i et tykt lag over det hele i tromlen - dér var den igen - dels mangler der stenene, der er medvirkende til at sørge for en god blanding, når der laves almindelig beton.

Derfor min ide med et par halvstore sten i maskinen, når der laves mørtel. De vil jo ikke genere noget videre, men kunne nok forbedre "ælteeffekten".

Nå, men jeg skal igang her til foråret, og så prøver jeg da bare. Det lyder jo som om, det godt kan lade sig gøre.

Mvh
Lars K

Lars K
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis