Styring af kanalventilator til varmeflytning

Skal have styret et varmeflytningssystem. Jeg suger fra 1 sal kip med brændeovn til gangen i stueetagen i den anden ende af huset. Det jeg ønsker er en måde at starte/stoppe ventilatoren efter temperaturen i gangen der blæses til. Samtidig ønsker jeg ikke at ventilatoren kan startes hvis ikke temperaturen ved 1 sals kip har en hvis værdi. Ex. Ventilatoren skal starte hvis temperaturen i gangen er <20 grader og 1 sal kip er >23 grader. Har nogen et løsningforeslag ?
:roll:
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er ved at skulle lave det samme, bare over hele huset. Jeg har to braendeovne.

Jeg har det lidt lettere end dig, da jeg skal bruge en PLC, der goer det lidt smidiger.
Men en simpel maade at goere det paa, kunne vaere med to termostater forbundet i serie, hvor du til kippen skal bruge en termostat med en NC kontakt, eller omskifter kontakt, Og til termostaten i gangen en almindelig termostat.


L-----------------|--|------------|/ |-----------| Ventilator |------N

Kip Bryder ved 23 C Gang Slutter ved 20 C


Haaber det er til at forstaa.

Soernf
Hej
Jeg har haft et varmeflytnings anlæg i flere år, men har også rodet meget med det for at få det til at virke optimalt, jeg har blandt andet også haft en termostat til at styre motoren, den sad så den skulle starte anlæget når der var varmt nok ved brændeovnen, men har afmonteret den igen for flere år siden, jeg syntes ikke det virkede helt som jeg havde forestillet mig, nu køre det bare med en motor styring som jeg tænder for når vi begynder at fyre om efteråret og jeg slukker først om foråret,og det virker perfekt fordi du derved får en mere ens tempratur i hele huset fordi sålænge der er en tempratur forskel kan man jo ligeså godt udnytte det, og en anden god ting, er at den kondens der sætter sig på vinduerne forsvinder, ved at lade anlægget køre hele tiden, luftcirkulationen leder den fugtige luft hen til brændeovnen og bliver så suget med ud gennem luftintaget på ovnen. jeg har en lyddæmper på hver side af motoren,så man høre ikke at den køre, der sidder også et filter som jeg renser hver 14. dag, utroligt så meget møg man lever i biggrin
Hilsen Benny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis